Øystein Vangsnes og Sellit har lansert Upsell.

Lanserer nytt program for å skape salgsmotivasjon: – Dette har vært en gammel drøm

Øystein Vangsnes legger ikke skjul på sin begeistring for deres nye satsing, Upsell.

Publisert

Upsell er et KPI-basert motivasjonsverktøy. Ikke bare for selgere, men også de som primært jobber med andre områder i en bedrift eller et selskap.

Sellit og Salgsinspirasjon AS står bak programmet, med Øystein Vangsnes i spissen.

– Det å lage noe som dette er som en gammel drøm for oss. Vi har hatt et ønske om å lage noe som skaper inspirasjon gjennom digitalisering, både for selgere og for ikke-selgere, sier Vangsnes til SALG24.

Effektivitet

Siden de startet Sellit i 2001 har de hatt et mål om å nå ut til både det han kaller hardbarka selgere og de som ikke driver med direkte salg. Dette innebærer blant annet resepsjonister, butikkansatte og servitører.

– Selgere har ofte gode verktøy for å måle utvikling og prestasjoner. Nå vil vi at enda flere i bedriften får tilgang på samme form for verktøy. Målet er å skape en mer helhetlig salgskultur innad, sier Vangsnes.

Tall, prosenter og annen statistikk skal enkelt kunne legges inn i et felles system.

– La oss si at du driver med møtebooking. Da kan du registrere antall samtaler du har hatt og hvor mange av de som endte med et møte. Du kan også registrere hvor mange tilbud du har sendt ut og hvor mange som har takket ja.

Selv har han aldri sett et lignende system. Upsell skal ikke være en konkurrent til allerede eksisterende CRM-systemer, men heller være en tilleggsmodul til disse.

Motivasjon

Dersom Upsell fungerer optimalt skal det også bidra til å øke motivasjonen blant de ansatte.

– Systemet skal gi deg et personlig «kick» av å drive med salg. Alle skal berøres av dette. Alt fra administrerende direktør til en resepsjonist, sier Vangsnes.

De har jobbet med dette siden 2021, og har fått med seg utviklerne i Cloudcast på laget.

I Upsell er det blant annet mulig å se nøyaktig hvem som selger mest og hvem som når sine salgsmål oftest. Dersom en bedrift ikke ønsker å vise denne informasjonen, kan de styre dette selv, forsikrer Vangsnes.

– Dette er en del av det vi jobber med i startfasen med våre kunder. Hvor mye skal deres versjon av Upsell inkludere? Dette systemet skal ikke bidra til å gjøre kulturen dårligere, men bedre. Med din egen personlige bruker kan du også velge å være anonym, og ledere kan velge å måle en hel avdeling i stedet for å måle sine ansatte individuelt. Alt er selvfølgelig også GDPR-godkjent.

B2B og B2C

Programmet skal være nyttig for både B2B -og B2C-bedrifter. Vangsnes forteller at de har store mål for framtiden.

– Vi har håret ambisjoner. Men vi ser allerede interesse for dette fra andre land i Europa, og tilbakemeldingene nå i starten har vært veldig gode. Vi skal opp mot 30.000 unike brukere ved utgangen av 2027.

Upsell skal også være tilgjengelig på alle flater, og de har laget en app.

– Vi ville finne de rette utviklerne til å lage dette. De er markedsorienterte, og de forstår verdien av programmet. Vi har brukt mye tid, og nå er vi klare, avslutter Vangsnes.

Powered by Labrador CMS