Ida Hovda jobber som KAM i bilprodusenten Volvo Norge.

#KAM-praten

Ida i Volvo Norge motiveres av å skape gode kundeopplevelser

Ida Hovda sier hun har jobbet langsiktig for å bli key account manager.

Publisert

I «KAM-praten» stiller Salg24 en rekke key account managere i salgsbransjen spørsmål om hva som gjør at de trives i salgsbransjen, undervurderte egenskaper, og hva som skaper motivasjon.

Neste ut er key account manager i Volvo Norge, Ida Hovda.

Hva var ditt første møte med salgsbransjen?

– Direkte salg, en til en, var vel i Hertz bilutleie, hvor jeg solgte leiedøgn og tilleggstjenester som forsikring, barneseter osv.

Hvordan har du jobbet for å bli en KAM?

– Langsiktig, skape gode relasjoner og kundeopplevelser, vært sulten på å levere gode resultater.

Hva mener du er undervurderte og overvurderte egenskaper hos en selger?

– Undervurdert er nok evnen en selger har til å skape tillit og varig relasjon med sine kunder. Overvurdert er nok at en selger «bare» skal selge mest mulig! Jeg tenker hvertfall at det er viktigere at kundene kommer tilbake og gir deg gode referanser og leads enn at du viser sjefen din at du pusher mest salg.

Hva mener du er spesielt viktig i jobben som KAM?

Tilgjengelighet, tillit og oppfølging av kunder. Være tilstede for de, være løsningsorientert når det dukker opp problemer/utfordringer.

Har du noen gang opplevd å gjøre en flause på jobb?

– Haha…bestilte en kort stasjonsvogn! Oppdaget en time før jeg skulle levere ut ny bil til kunde at jeg hadde klart å bestille en kombi i stede for stasjonsvogn…DET var flaut! Men vi løste det, fikk tak i ønsket bil fra en annen forhandler og kunde kjøpte både bil nr 2 og 3 hos meg, så vil vel si jeg håndterte den flausa bra.

Hvorfor trives du med å jobbe som selger, og hva motiverer deg?

– Jeg liker å skape gode kundeopplevelser og motiveres veldig av gode tilbakemeldinger. Når kundene mine kommer tilbake og genererer salg for meg, så tenker jeg at jeg er på rett sted. Liker å bli kjent med nye mennesker, følge de opp og skape gode relasjoner og det hører jo veldig godt med i min hverdag som selger.

Hva er dine ambisjoner i salgsbransjen?

– Å være den som kunden tenker på og kontakter først når de skal kjøpe det produktet jeg selger!

Powered by Labrador CMS