Tor Martin Olsen, seriegründer.
Tor Martin Olsen er seriegründer og erfaren selger.

Slik brukte Tor Martin sang som salgsverktøy

Tor Martin Olsen har jobbet med ulike former for salg i flere år. Han mener salgsfaget fortjener å bli tatt på alvor.

Publisert

Tor Martin Olsen har ikke lite å gjøre der han sitter på sitt kontor på Majorstua i Oslo.

Gründeren driver flere mindre selskaper, deriblant Beerbuddy, Scale Group, Supporter.no og Gallery.shop.

Han har satt av en time denne onsdagen til å snakke med SALG24 om det å drive med salg som entreprenør og hvordan han valgte å gå salgsveien.

– Min første salgserfaring var nok da vi drev med klinkekuler i skolegården. Jeg var helt rå til å bytte til meg kuler. Hvis jeg møtte opp med én kule kunne den bli til ti eller tjue flere kuler, sier Olsen.

Han mimrer også tilbake til sitt lokale nabolag i Trondheim, der han solgte roser på dørene til folk under oppveksten.

– Det kom en kar til den lokale butikken vår. Han kom kanskje en gang i måneden, og hadde med seg en bøtte med roser som vi fikk selge. Som 10-åring var dette ganske greit betalt, og jeg gjorde det helt sykt bra.

Teaterteknikk

Olsens første formelle salgsjobb var på kjøpesenteret City Syd i Trondheim. Her jobbet han for fotobutikken Preus Foto. Han har tatt med seg mye viktig kunnskap fra denne tiden.

– De andre som jobbet der prøvde veldig hardt å selge de dyreste kameraene. Jeg solgte veldig få av dem. De glemte ofte å lytte til kundens behov. Kanskje trenger ikke de som kommer innom for å kjøpe kamera til dattera si det dyreste og beste.

Etter hvert gikk ferden videre. Olsen ble igjen dørselger, men denne gangen var det støvsugere som skulle ut til folket.

– Jeg hadde gleden av å møte en som heter Øyvind Hammer. Han er motivator, og har blant annet jobbet med Ole Einar Bjørndalen på den tiden han sanket flest gull i skiskyting. Hadde det ikke vært for han, hadde ikke jeg heller vært der jeg er i dag, sier Olsen.

Jobben med å selge støvsugere greide han suverent. Olsen beskriver sine salgsteknikker omtrent som et lite teaterstykke. For å overbevise kundene brukte han nærmest skuespillerteknikker for å presentere det han solgte.

Tor Martin Olsen
Tor Martin Olsen er opptatt av at salgsfaget må bli tatt på alvor.

Videre til telefonsalg

Etter en stund som støvsugerselger, søkte Olsen seg jobb i Sector Alarm som telefonselger. Den fikk han umiddelbart.

Her møtte han derimot motgang den første måneden. Salget gikk tregt, og han måtte lære av de mer erfarne.

– Jeg satte meg ned med en annen selger, og noterte mye av det han sa. Jeg ville lære meg teknikkene hans. Det jeg etter hvert skjønte var at i telefonen kan de døve høre og de blinde se. Med en gang du høres nervøs ut, fanges det opp på den andre siden. Da er sjansene for å lande et salg veldig små.

Etter en stund ble han som 18-åring leder for hele salgsavdelingen hos Sector Alarm i Trondheim på kveldstid. Da fikk han ansvaret for 25 selgere.

Olsen skjønte også at de teatralske egenskapene fra støvsugersalget kunne brukes i telefonsalg, bare på en litt annen måte.

– Jeg innså at jeg på en måte kunne synge for kundene mine. Salgspitchen ble som et eget nummer.

Ikke født selger

Olsen tror ikke på myten om «den fødte selger». Han er opptatt av at alle kan lære seg å bli en bedre selger, hvis de bare legger ned innsatsen som kreves.

– Jeg hadde en på intervju en gang som skalv som et aspeløv. Kollegaen min sa etter intervjuet at «han der kommer aldri til å bli noen god selger. Han er altfor nervøs». Men han var gira på å lære og på å få jobbe med det vi dreiv med. Så jeg ansatte han. Han er den beste selgeren jeg har ansatt noen gang, sier Olsen.

De som er villige til å lære ligger med andre ord godt an ifølge Olsen.

– De som har en innstilling som sier dem at salg er et spennende yrke. I starten trenger du ikke mye mer enn det, mener jeg.

Powered by Labrador CMS