JULEPRATEN
Thorstein håper flere selgere får øynene opp for LinkedIn – og deler av sin kunnskap
Siden mer og mer av kjøpsprosessen foregår digitalt, tror jeg at salg og markedsføring vil begynne å overlappe mer enn før. Det er en stor mulighet for selgere som er villig til å tenke nytt.
SALG24 har stilt seks spørsmål til en rekke folk i salgsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.
I dag er det gründeren av Nettly AS , Thorstein Nordby, som svarer i julepraten.
– Hva gjør du i julen?
– Jeg tilbringer julen med familien min på Jessheim, og mulig en tur til hytten i Valdres hvis været holder seg. Jeg har to nieser og en nevø, og da blir det sikkert en aktiv juleferie. Jeg har også en lang liste med bøker på «ønsker å lese»-listen på iPaden som jeg håper å komme delvis gjennom.
– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?
Filmer: Dune (2021-versjonen) og Prisoner.
Serier: Billions, Mare of Easttown og The Morning Show.
Bøker: Shoe Dog (biografien om grunnleggeren av Nike) og Caffeine Blues, og The Almanack of Naval Ravikant.
Lydbok/podcast: Lydboken It Doesn’t Have to Be Crazy at Work, og podkasten My First Million.
– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?
– Det var morsomt å holde et fysisk foredrag igjen, i Kristiansand i november. Etter å ha hatt hjemmekontor siden september 2020 var det hyggelig å presentere for et «levende» publikum. Jeg håper det ikke blir over et år til neste gang.
– Du får invitere tre bransjekollegaer på middag. Hvem inviterer du og hvorfor?
– Jeg kommer bare på to personer umiddelbart.
Gary Vaynerchuk, fordi han vet hvordan du bygger et stort byrå, og er stort sett 5-10 i forkant av alle når det gjelder viktige trender innen næringslivet og markedsføring.
Den andre må bli min partner i Nettly, Helge Bharat Johnsen. Vi har ikke hatt julebord enda.
– Hva husker du best fra salgsåret 2021?
– Et nesten totalt fravær av fysiske møter og hvordan det egentlig har fungert veldig bra for min del. Jeg tror det siste året har akselerert endringer som kom til å skje uansett. Jeg håper at remote-kultur og hybrid-kontorer blir mer vanlig – også etter pandemien er over.
– Hva tror du vil prege salgsbransjen i 2022?
– Det ser ut som det blir hjemmekontor inntil videre. Jeg håper derfor at selgere tar til seg nye metoder å selge på. Da tenker jeg på å bruke mer video i salgsprosessen siden de ikke får møte potensielle kunder ansikt til ansikt.
Jeg håper også at flere selgere får øynene opp for mulighetene de har til å dele sin kompetanse på LinkedIn, og ikke bare ringe kalde telefoner. Siden mer og mer av kjøpsprosessen foregår digitalt, tror jeg at salg og markedsføring vil begynne å overlappe mer enn før. Det er en stor mulighet for selgere som er villig til å tenke nytt.