Cathrine mener det er viktig å være interessert i kundens situasjon Cathrine Kaldestad jobbet først med salg i et bakeri, og er nå KAM i et av Norges største mediekonsern.
Relasjonsbygging er det som får Santina til å trives med salg Santina Lafjell Crolla i CEWE Norge synes det er viktig å spille på lag med kundene.
Gry Hege Weisæth om avtalen som røk på oppløpet: – Jeg var ikke veldig høy i hatten I KAM-praten deler hun sine meninger om hva som er viktig å kunne for en Key account manager.
Sofie mener erfaring er overvurdert hos selgere – Jeg har sett kollegaer uten relevant erfaring blomstre til å bli ekstremt dyktige selgere som skaper enorm verdi hos kundene våre.
Martin Almvik mener det er overvurdert å være ekstrovert som selger – Ikke undervurder de som ikke gjør mest ut av seg i jobbintervjuet eller på kick off og messer. De kan være flinke både faglig og sosialt de også, sier Key account manager i Canon, Martin Almvik i KAM-praten.
– Jeg har aldri forstått meg på de selgerene som er så «på» at det går fra å bygge relasjon til det motsatte – Det å sende mail til en ny kunde med et kvinnelig navn der du skriver «Hei Tore» var vell en liten bommert, forteller Key Account manager i Vinhuset, Henrik Kay.
Jonathan Janssen: – Personlig ser jeg det ikke som nødvendig og være den mest intense og over-selvsikre selgeren for å få landet avtaler
– En selger er ikke bare en selger, men en rådgiver. Den rollen må ikke undervurderes! – Det handler om relasjoner og å lytte godt til og svare ut kundenes behov. Enten det er en dobbel Whopper med ekstra ost eller en radiokampanje med bra trøkk i riktig målgruppe, sier KAM i P4-gruppen, Cassandra Bakketeig Thomassen.
Magnus hadde sitt første møte med salg som 13-åring. Nå blir han salgsleder Magnus Friisk jobber som KAM i Jobtip, men blir salgsleder i august.
Ida i Volvo Norge motiveres av å skape gode kundeopplevelser Ida Hovda sier hun har jobbet langsiktig for å bli key account manager.
Liv Inger mener dette er de mest undervurderte egenskapene for en selger – Det er viktig å tørre å utfordre kunden til å tenke nytt, sier Liv Inger Antonsen.
Stian tabbet seg ut i salgsmøte på hjemmekontor: – Det var ganske flaut Stian Aalykke fikk kjenne på ulempene med en digital hverdag.
Jens deler sine topp tre prioriteringer i møte med kunden – Jeg tror generelt at egenskapene til en selger kommer helt an på hva du selger, og hvem du selger til.