Fra fotballagent til B2B-salg: – Tar ikke meg selv så høytidelig
Knut Høibraaten har blitt et kjent navn for norske fotballsupportere. Nå jobber han med B2B-salg av produkter og tjenester til arbeidsplassen.
Knut Høibraaten var fotballagent i flere år, og fikk stor oppmerksomhet i 2014 da han ga ut boken «Fotballagenten: Røverhistorier fra fotball-Norge».
Nå jobber han som Corporate sales executive i Lyreco. Det fransk-eide selskapet er leverandør av produkter og tjenester til arbeidsplassen, og Høibraaten har ansvaret for å følge opp de større kundene deres på Vestlandet.
– Det er vel egentlig en Key account manager-stilling, bare at det høres enda litt finere ut, sier han til SALG24.
Bra service
Et mål for Høibraaten i det han jobber med er at kundene skal få en bedre opplevelse enn de forventer. Da mener han at forholdet får bedre forutsetninger til å vare lenge.
– Hvis kundene får akkurat det de forventer opplever de gjerne forholdet som OK. Jeg er opptatt av å strekke seg enda lenger, slik at de rett og slett får litt mer enn det de egentlig trenger.
I tillegg er han opptatt av at selgere må tørre å få kritikk. Han forteller om en gang han gjorde en salgstabbe på vegne av en kunde, og bokstavelig talt la seg flat.
– Jeg gikk inn på kontoret deres i dressen min, og la meg ned på gulvet. Folk der lurte først på hva som foregikk. «Mitt navn er Knut Høibraaten, og jeg legger meg flat», sa jeg fra gulvet. Jeg er opptatt av å ikke ta meg selv så høytidelig, og jeg opplever at det fungerer og skaper tillit.
Viktige kvaliteter
Selgere er kanskje ikke blant de som oppfattes som de mest selvironiske menneskene. Dette mener Høibraaten det kan bli mer av i bransjen. I tillegg fremhever han viktigheten av å være transparent.
– Det handler om å spille med åpne og rene kort. Ikke se på den du snakker med som bare en kunde, men som et menneske som vil ha en relasjon over tid. Dette var også viktig i agentvirksomheten min, og det er noe jeg har tatt med meg videre.
Med en slik innstilling vil man oppleve å få suksess senere, mener han.
– Det er mange selgere som veldig ofte skylder på alt annet enn seg selv når noe går galt. Jeg synes generelt ikke at man skal skylde på kunden.
Tips til nye selgere
Høibraaten mener at det å gjøre research i forkant av et kundemøte er mindre viktig.
– Jeg mener det er veldig overvurdert. Man ender ofte opp med å analysere veldig mye på forhånd, også får man ikke bruk for noe som helst når man faktisk møter kunden. Ting er ofte helt annerledes enn det man er i stand til å finne ut før møtet, og det aller viktigste er den menneskelige kontakten.
Som tips til unge fremadstormende selgere legger han til følgende:
– Vær åpen og ærlig, og unngå for mye research på kunder. Og ikke vær redd for å få et «nei». Det er bare et steg nærmere et «ja».