Selgeren deler sine fem beste tips
Tor Martin Olsen har flere år bak seg som selger. Han har flere tips til de som vil lykkes i bransjen.
Gründeren og selgeren Tor Martin Olsen er for øyeblikket partner i totalt elleve selskaper.
Blant disse er Scale Group, Supporter.no, musicmerch.shop og Gallery.shop som har blitt omtalt som et konsern med milliardpotensial.
Etter å ha startet sin karriere med salg av støvsugere på dørbank, deretter boligalarmer, annonsering og mye annet på telefon - ønsker han å dele sine beste tips for bruk av telefonen som salgsverktøy med SALG24s lesere.
1: Ikke vær redd for å få nei
– Mennesker generelt er ikke glad i avvisning. Det er lett å ta avvisning som et personlig nederlag. Men se på problemet; du gjør en aktivitet hvor det er forventet å få mer nei enn ja. Så tenk heller at ethvert nei er ett steg nærmere et ja. Se på det slik at alle som sier nei sparer tiden din og gjør deg en tjeneste. De hjelper deg til å bruke tiden din på de som er mer interessert i å handle av deg. Det er innstillingen din til et nei som bestemmer om det vil bryte deg ned, eller gi deg håp om at et Ja er bak neste samtale.
– Dette tipset er for meg det viktigste, det hjelper deg å «unngå» et nei i alle samtaler, men heller få svar på hva som må til for at kunden skal bestille av deg; Når jeg går inn i møter for å presentere mine tjenester starter jeg alle møtene med å si, «Min jobb er ikke å fortelle deg hvorfor du SKAL bruke vår tjeneste. Din jobb i dette møtet er å fortelle meg hvorfor du ikke vil - hva mangler.» På denne måten får du konstruktive tilbakemeldinger fra potensielle kunder som også hjelper deg med å kunne presentere tjenesten enda bedre i fremtiden. Dette er uten tvil den beste måten å forstå hva kundene og markedet trenger for å kunne bestille ditt produkt av deg, sier Olsen.
2: Jobb strukturert
– Altfor få selgere har struktur på det de gjør. Jeg teller alltid opp og fører statistikk på alle samtaler jeg tar. Da er målet å avdekke hvor mange nei jeg får i snitt før jeg får et ja. Hvis jeg ser jeg bruker 15 samtaler hvor fjorten er nei og en samtale er ja, da starter jeg på en ny linje og målet nå er å prøve å få antallet nei før et ja ned. Da må jeg ha fokus på kvalitet foran kvantitet i alle samtaler, og være mer bevisst på ikke bare hva jeg sier, men også hvordan jeg sier det. Noter stikkord fra samtalene og evaluer kvaliteten på samtalen du har, både på godt og vondt. Å vite hvorfor det gikk som det gikk i tidligere samtaler er den beste måten å utvikle deg til å bli bedre.
3: Motivasjon
– De fleste kommer ikke på jobb og er motivert til å levere resultater… Man får motivasjon ved å levere resultater, og ikke minst bevise for seg selv at man kan. Derfor er det viktig at du setter deg realistiske mål som det går an å oppnå og som du kan være stolt av. Sett mål for aktiviteten din hele veien i antall samtaler pr time, antall ja pr dag, daglig/ukentlig omsetning m.m. I salgsvirksomhet kan ALT måles, og alt som kan måles kan brukes til å motivere. Ikke la ytre faktorer styre din innstilling til arbeidet du skal legge ned. Sørg for at du er motivert gjennom egne mål og resultater så vil salgsjobben være enklere og mer gøy!
4: Vær autentisk
– Jeg pleier å si at på telefonen kan de døve høre og de blinde se. Med det mener jeg at det er enkelt å oppfatte hvilket humør selgeren i den andre enden har. Hvis du for eksempel er irritert, trist, er i dårlig form eller lei - da hører kunden det med en gang i den andre enden uansett hvor mye du prøver å underbygge det. Men man hører også om du overdriver, så vær autentisk. Pass på at du har et godt mindset, med en positiv innstilling til enhver samtale, så vil du få flere gode samtaler.
5: Lag en avtale om å ringes igjen
– Mange selgere opplever at den du ringer til ikke har tid. Vedkommende sier «ring meg opp igjen senere». Det er greit, men vær nøye på å avtale en konkret tid. Gi alltid kunden to alternativer hvor begge alternativer flytter prosessen fremover mot et salg for deg! «Passer det at vi snakkes på torsdag eller fredag? Før eller etter lunsj? Klokken 10 eller 11?» ) Folk respekterer som regel avtaler, så book denne samtalen i din kalender (15 min) og spør etter deres e-post og inviter vedkommende inn. Da vil de se at du har planer om å ringe tilbake og de vil mer sannsynlig ta telefonen når du ringer.
– Dersom de ikke vil at du skal ringe tilbake så kansellerer de samtalen, så slipper du å bruke 4-8 telefoner hvor du ikke får tak i kunden og du bare føler du maser. Det er ikke gøy! Dersom de avlyser eller ikke tar telefonen - send de så en mail med å spørre om ny tid det passer bedre å følge opp.