Bruker kundereferanser til å skaffe nye leads
Innovation Support får ti ekstra salgsmøter i måneden gjennom referanser fra kunder.
En fjerdedel av alle leads Innovation Support kontakter begynte som referanser fra menneskene vi snakker med hver dag. Det skriver selskapet i en pressemelding.
De forteller at de i har i snitt et mål om å booke 30-40 nye møter hver eneste måned, og at en fjerdedel av møtene får de gjennom referanser fra kunder og prospekter de snakker med.
For dem vil det si ti ekstra salgsmøter hver måned.
Og daglig leder Helge B. Johnsen skriver i pressemeldingen at for å få til dette er det viktig for selskapet å jobbe målrettet med å skaffe referanser, drille seg selv i å alltid spørre om gode leads og sørge for at det å be om en referanse alltid er «top-of-mind».
Johnsen påpeker at han ofte får høre bekymringer om å spørre om referanser, fordi det kan gå utover forholdet til den eksisterende kunden.
Han skriver at de bekymringene har lite hold i seg, så lenge kvaliteten på det man leverer er god.
De skriver at de har faste rutiner på hvordan de jobber med leadsgenerering gjennom kundereferanser, og følger en kjøreplan med fem punkter:
- Jobb systematisk med leadsgenerering i form av kundereferanser
- Spør alltid om to til tre leads i alle caser du jobber med
- Få navnet på spesifikke personer, ikke bare bedrifter du kan ringe
- Loggfør og vurder verdien på alle leads du får inn (det er ikke alle du vil bruke tid på å ringe)
- Referer til kunden som ga deg leaden når du ringer det nye prospektet