Fredrik om LinkedIn:– Folk er livredde for å bryte med janteloven
Fredrik Fornes tar til ordet for at flere i næringslivet burde benytte seg av LinkedIn.
Fredrik Fornes er daglig leder og gründer i Hubify Communications.
Med sine nærmere 7000 følgere på LinkedIn, ble han nylig kåret til «Årets Talent» under Social Media Days 2021.
– Å vinne denne prisen ble en ny bekreftelse på at jeg har gjort noe riktig og at LinkedIn virkelig er en plattform som kan utgjøre en stor forskjell for både selgere, markedsførere, studenter – og alle andre i næringslivet, sier Fornes til Salg24.
Han mener LinkedIn burde vært pensum på skolen, og oppfordrer alle som jobber i næringslivet til å benytte seg av plattformen.
– LinkedIn er en helt unik mulighet for å komme seg inn i arbeidslivet. Du kan snike deg forbi alle som står i jobbsøkerkøen og få det til å vibrere i lomma på CEO-en i drømmefirmaet ditt.
Han mener at én kommentar på et LinkedIn-innlegg kan være nok til at du blir synlig for den rette personen, og skulle selv ønske han var klar over dette da han var student.
– Dessverre er det altfor få som bruker LinkedIn, og det er trist. Jeg har snakket med flere rekrutterere som er på jakt etter nyutdannede ressurser, men de sliter med å finne dem. Og hvis de finner dem på LinkedIn, får de ikke tak i dem – for de har verken lagt inn kontaktinfoen sin, eller svarer på meldinger.
– Personlig tillit
– Hva er fordelene ved å skaffe seg en LinkedIn-profil?
– Én ting er jo at LinkedIn kan gi deg en jobb. Men som student er det mange flere positivt ting med å bruke LinkedIn. Du kan holde deg oppdatert på det som skjer i bransjen. Få en innsikt i hverdagen i firmaene du ønsker å jobbe for. Lære fra erfarne folk som deler av sin kunnskap. Og ikke minst bygge nettverk, noe som er superviktig å komme i gang med så tidlig som mulig i karrieren. Alt dette vil betale seg før eller siden.
– Hva kan salgs- og markedsfolk få ut av å ha en profil der inne?
– Salg og markedsføring blir mer og mer relasjonsbasert. Det er naturlig, i all støyen vi opplever i dagens samfunn. Dette er grunnen til at «word of mouth» er den mest kraftfulle markedsføringsmetoden. Vi stoler mer på mennesker vi har personlig tillit til, enn en annonse.
Data fra Sociable viser blant annet at selgere som bruker sosiale medier selger 80 prosent mer, og at sju av ti kunders oppfattelse av en merkevare påvirkes av menneskene som jobber der. Leads som kommer via ansatte konverterer også sju ganger så ofte. Selgerens rolle er i utvikling, og jeg tror det blir helt avgjørende at særlig de som jobber innen B2B, med lange kjøpsprosesser, er flinke til å bygge opp sterke, personlige merkevarer. Mennesker kjøper av mennesker de har tillit til.
Tre nøkkelord
– Hvordan bør man opptre på profilen sin?
– Personlig, ærlig og autentisk er de tre nøkkelordene. Selv om det er ok å snakke om tjenestene sine på LinkedIn-profilen, er det ikke stedet for å poste salgsfremmende innlegg. Dette er ingen salgskanal. Men dersom du heller deler av din kompetanse, bygger tillit, og viser dine verdier – vil salget komme som et resultat av dette.
– Bør man være aktiv og poste ting hyppig, eller holder det å ta kontakt med enkeltmennesker?
– For å bli synlig er det avgjørende å være aktiv. Både gjennom å kommentere på andres innhold, og gjennom å produsere eget. Siden så få bruker LinkedIn har du mulighet til å nå veldig langt med postene dine akkurat nå – og det er det bare å utnytte. Her kan du enkelt nå nye mennesker langt utenfor ditt eksisterende nettverk.
– Et feilaktig rykte
– Hvorfor tror du så «få» bruker denne plattformen aktivt?
– Jeg tror det er sammensatt. Folk er livredde for plattformen fordi den er profesjonell, og fordi det bryter med janteloven å gjøre seg selv synlig. De er redde hva folk vil tenke og mene om dem. I tillegg er det generelt fryktelig lav kunnskap rundt plattformen. Historisk har den nok også fått et feilaktig rykte på seg for å kun være for menn i dress som skal snakke om produktene sine, eller kun være for jobbsøkere. Og det stemte kanskje før – men nå er LinkedIn i ferd med å bli så enormt mye mer.
– Hva bør være terskelen for å publisere innhold på profilen, og hva vil du si er typisk godt innhold?
– Det som er avgjørende for å lykkes med LinkedIn, er å ha en viss aktivitet over tid. Det tar tid å posisjonere seg i et marked, så det nytter ikke å poste tre-fire innlegg og så si at det ikke funket.
Jeg pleier å anbefale mine klienter å vente seks måneder før vi måler resultater, men siden det er så enkelt å bli synlig på LinkedIn får mange innkommende salgsforespørsler som et resultat av aktiviteten sin før den tid.
Godt innhold er innhold som folk bryr seg om. Som vekker en følelse i mottakeren, og gjør at du blir husket. Og det sier seg selv at veldig få bryr seg om rene reklameposter som snakker om hvor flott produkt du har, og hvor godt kvartal dere har hatt.