Andreas Schaathun tar fatt på nye utfordringer som salgsdirektør i teknologiselskapet Zaptec.

Andreas Schaathun er ny salgsdirektør i Zaptec

Han ser frem til å bidra med å skape en elektrisk og bærekraftig fremtid.

Publisert

Schaathun kommer fra jobben som salgsdirektør i Airthings. Nå har han samme stilling i teknologiselskapet Zaptec, og er fornøyd med starten.

– Starten har vært helt super. Jeg visste at jeg hadde kommet til et bra sted med dyktige folk, men så langt er alle forventninger innfridd. Jeg har fått nye, herlige kolleger som jeg gleder meg stort til å bli enda bedre kjent med i tiden fremover. Onboarding de første ukene i en ny rolle som dette handler mest om input og mindre om output, men jeg har allerede rukket å besøke hovedkontoret i Stavanger og vært med på Eliaden som er Norges største fagmesse for elektrikere. Snart er det også deltagelse på EVS35 som er verdens største Elbil-konferanse og blir arrangert i Oslo. Zaptec vokser og vi er alltid på utkikk etter dyktige folk som vil være med på laget, sier Schaathun til Salg24.

Den første tiden har i stor grad handlet om å lytte til andre, forteller han.

– Jeg har ikke mange ukene bak meg i denne nye rollen, så i første omgang er mitt hovedfokus på å lytte og bli kjent med organisasjonen, menneskene og kulturen i Zaptec. Det eneste som er helt sikkert er at i ambisiøse vekstselskaper som Zaptec er endringer en del av hverdagen og at ingen dager er like eller kjedelige.

Samhold i salgsavdelingen

For Schaathun er det å jobbe som et lag viktigere enn noe annet. Da oppnår man de resultatene som man ønsker gjennom salget, mener han.

– Før jeg tok på meg denne rollen jobbet jeg i et annet spennende norsk teknologiselskap som har påfallende mange likheter med Zaptec, så jeg er godt vant med både store internasjonale ambisjoner og hårete målsetninger. Angående salgskultur har jeg et tydelig mantra og grunnprinsipp, «Win as a Team».

Du kan gjerne være en stjerne innen salg, men samkjøring og lagarbeid er viktigst av alt, mener Schaathun.

– Mange vil sikkert mene at det er en klisje å ty til sportsmetaforer, men det er ikke uten grunn at de ofte brukes. De aller fleste vil gjerne ha typer som Erling Braut Haaland på laget, men resultatet blir ikke spesielt bra hvis de andre lagdelene ikke fungerer sammen. For de som ikke liker sport kan de gjerne bytte med en rockebandmetafor, resultatet blir fortsatt dårlig hvis gode individualister ikke spiller godt sammen.

Felles mål

Når salgskulturen er god er det også enklere å nå målene, forteller han. Dette forutsetter også at alle på laget er innforstått med hva målene faktisk er.

– Tydelige målsettinger er viktige fordi en reise uten en destinasjon er ingen reise, det er en ørkenvandring. Jeg vil også legge til at det er enkelt å sette målsettinger på tall. Det som er vanskeligere, men minst like viktig er det å sette gode målsettinger for personlig utvikling. Etter min mening er personlig utvikling en viktig drivkraft med tanke på forbedring og økt motivasjon.

Schaathun ser på jobben i Zaptec som en god mulighet. Selskapets miljøfokus er også en sentral del av jobben, forteller han.

– Jeg får jobbe med noe jeg brenner for, samtidig som jeg kan bidra til at verden kan bli et litt bedre sted med tanke på at Zaptec skaper en elektrisk og mer bærekraftig fremtid. En utfordring vi har i forhold til andre og mer modne bransjer er at det fortsatt er stort gap mellom leveranse og etterspørsel. For å nå EU sitt mål om 55 prosents reduksjon av CO2-utslipp fra privatbiler innen 2030, må det installeres 14.000 nye ladepunkter i EU hver eneste uke fra nå og frem til 2030. Til sammenligning er dagens takt på 2.000 per uke, og det kan bli vanskelig å syvdoble dette antallet raskt nok. Tallene kommer fra en stor undersøkelse i EU som tar for seg hvilken infrastruktur og hvilke investeringer som behøves for at EU skal nå sine utslippsmål. Uansett er det spennende å jobbe for en bransje som er i meget sterk medvind godt hjulpet av det grønne skifte.

Powered by Labrador CMS