Har lansert kurs i bærekraft: – Hver dag får vi stadig nye påmeldte
DNB opplever høy etterspørsel fra sine bedriftskunder om mer kunnskap og kompetanse innen bærekraft.
DNB har nylig lansert kurs i bærekraft for små og mellomstore bedrifter (SMB). Kurset er utviklet i samarbeid med Digital Norway, og gir en praktisk innføring i temaet bærekraft, hvordan det påvirker bedriften og hvorfor bærekraft er et konkurransefortrinn.
Ifølge divisjonsdirektør for bedriftsmarkedet SMB i DNB, Rasmus Aage Tidemand Figenschou, tilbyr de dette digitale kurset på grunn av etterspørsel fra kundene.
– De opplever økt fokus på bærekraft fra blant annet kunder, investorer og myndigheter, og ønsker mer kompetanse og innsikt i temaet, sier han til SALG24.
DNBs kunder representerer en tredjedel av alle SMB-er i Norge. SMB-er utgjør 99 prosent av alle bedrifter i Norge, og står for cirka 50 prosent av all sysselsetting og verdiskapning.
– Mange har ikke kapasiteten til å ansette noen fast i stillingen som bærekraftansvarlig som kan overvåke markedsutviklingen, og alt av regler og endringer relatert til bærekraft.
Figenschou trekker fram at DNB har et særskilt fokus på oppstarts- og vekstbedrifter, og at bærekraft er et krevende område for disse bedriftene å manøvrere seg i.
For å møte kundenes behov på raskest mulig måte valgte DNB å utvikle kurset. Figenschou beskriver det som et introduksjonskurs, som skal bygge opp basiskunnskap innenfor bærekraft i praksis.
Bærekraft og digitalisering
Figenschou mener bærekraft og digitalisering er knyttet nært opp mot hverandre. Han sier at for å bli mer bærekraftig må bedriften ha innsikt i eget klimaavtrykk.
– For å forankre bærekraft i virksomheten slik at det blir en integrert del av forretningsmodellen, bør du vite hvilke verktøy og metoder du trenger for blant annet rapporteringskrav og krav om sertifiseringer fra banker og myndigheter.
Kurset skal gi deltagerne en innføring i alt dette. Figenschou nevner også hvordan bruke bærekraft som et salgsargument som en del av innholdet.
– Du kan bruke bærekraft som salgsargument, så lenge det ikke tipper over i grønnvasking. Det er viktig for oss at man skal være ærlig om det man faktisk gjør.
For å utvikle dette kurset har DNB brukt mye av egen kompetanse innad i selskapet, men det hele er et samarbeid mellom flere bedrifter og organisasjoner.
– Vi har flere med spesialkompetanse innen miljø-, sosiale- og forretningsetiske forhold (ESG). Vi har også fått inn bidrag fra flere i næringslivet, offentlige instanser og akademia.
Blant noen av disse bidragsyterne nevner Figenschou GCE Node, DNV, NHH og UN Global Compact.
– Vi forstod tidlig at hvis vi kun hadde levert vårt bidrag, så hadde det blitt et svakere produkt for kundene våre. Med våre samarbeidspartnere kan de ta innover seg hele bredden innen næring, akademia og det offentlige.
Første i rekken
Figenschou informerer at de er nettopp blitt ferdig med pilotprosjektet og at gjennomføringsraten er høy blant de påmeldte. Han melder at de som har tatt kurset så langt har vært positive til det de har fått ut av det.
– Hver dag får vi stadig flere nye påmeldte.
Figenschou legger til at dette er det første læringskurset av flere som vil komme ut i løpet av høsten. Da skal de ta opp tema som digital markedsføring, og omstilling og ledelse, blant annet.