Tormod Myrvang står for annonsesalget for avisene på Vinstra: – Er like mye rådgiver som selger
Tormod Myrvang er annonseselger både for både Gudbrandsdølen Dagningen og Dølen.
(VINSTRA): På et kontor på Vinstra, har Tormod Myrvang i Gudbrandsdølen Dagningen (GD) ansvaret for annonsesalget i regionen både for GD 0g Dølen.
– Budsjettmessig ligger vi bra an i år. Markedet har normalisert igjen etter pandemien og annonsesalget er nå mer stabilt, sier Myrvang.
Alene i sitt distrikt
Myrvang har kontor på Vinstra, som eneste selger for avisen. Der sitter han sammen med journalister fra avisen, og redaksjonen til konkurrenten Dølen. Hovedkontoret til avisen på Lillehammer, med avdelingskontorer på Vinstra og Otta.
Myrvang dekker midtdalskommunene Ringebu, Sør-Fron og Nord-Fron.
– Så jeg er alene i mitt distrikt, men vi har god kontakt med hverandre, sier Myrvang.
Men samtidig har han også ansvar for annonsesalget i Dølen, siden GD eier halvparten av konkurrenten.
– Det er to aviser som har ganske forskjellige behov. Der GD dekker et område fra Lillehammer opp til Lesja, er Dølen mer lokal og dekker tre kommuner, så der vil annonsene være mer lokale.
Like mye rådgiver
Og Myrvang er ingen nybegynner. Han startet i GD i 2003 og vært igjennom en omveltning på salget.
– Jeg har kollegaer som har vært enda lengre i gamet, og vært med fra den tiden hvor man måtte sende all materiell per post og faks-tiden. Nå handler det meste om å få kundene over på digitale flater.
– Er de lokale bedriftskundene lette å få over dit?
– De følger godt med å utviklingen, og ser jo hvor de selv henter nyheter. Så de vet hvor leserne er, og det er der de vil være, sier han.
Han forteller at det finnes både fordeler og bakdeler med å være B2B-selger i et mindre mediehus.
– Vi får en god relasjon til kundene og har jobbet lenge med dem. De kommer ofte tilbake. Samtidig får vi en helt annen rolle enn bare selger, vi blir like mye rådgiver, sier han og forklarer:
– Rollen vår bli å gi råd i større grad, for det er så mange forskjellige valg nå. Der vi tidligere kun hadde en papiravis til annonsene, er det nå også digitalt og på sosiale medier. Så vi må bruke lengre tid med kunden enn vi gjorde for å forklare hva den beste løsningen er.