Sarah Marlene Foss har lagt åtte år bak seg i Sector Alarm. Nå sikter hun mot bedriftsmarkedet i ICE.

Sarah Marlene har dyrket frem superselgere – her er oppskriften

Etter en kometkarriere i salgsbransjen deler hun sine heteste tips til hvordan man lykkes som selger og leder.

Publisert

For åtte år siden var Sarah Marlene Foss i kontakt med et rekrutteringsbyrå for å finne ny jobb. Hun hadde to kriterier. Det skulle ikke innebære telefonsalg eller provisjonslønn.

En stillingsannonse fra Sector Alarm som søkte dørselger på hundre prosent provisjon, fikk imidlertid Foss til å skrote begge de ovennevnte kravene.

– Det var lagt opp til at man skulle prestere og levere resultater, og det trigget meg. Jeg var klar for å teste meg selv, og se hvor bra jeg kunne gjøre det, sier hun til SALG24.

– Hvordan var din aller første dag som dørselger?

– Helt ærlig? Etter første timen satt jeg meg i et busskur og lurte på hva jeg hadde sagt ja til. Jeg skjønte ikke hva jeg skulle gjøre, og jeg skjønte ikke hvorfor kundene ikke var interessert.

Allerede dag to bestemte hun seg for å endre strategi. Hun visste at hun var god til å snakke for seg, og hadde klokkertro på produktet – så det eneste hinderet var å komme seg forbi inngangsdøren.

– Jeg så at de andre som hadde startet rett før meg fikk det til, og det vekket konkurranseinstinktet mitt. Nøkkelen var å få kjemi med kunden, og det handler om tillit. Jeg var verken pågående eller useriøs, og da jeg klarte å overbevise kunden om at jeg var der for å hjelpe begynte det å løsne.

– Solide salgsteam

Foss jobbet først et år i Bergen, før hun fikk i oppdrag å starte opp en salgsavdeling i Bodø. Etter et år i nord ble hun flyttet til Kristiansand, hvor hun etter tre år tok over som regional salgssjef i 2018.

I 2019 havnet hun på listen over topp ti største ledertalenter i en kåring som ble gjort av nettavisen E24.

– Nominasjonen var anonym, men jeg tror det var evnen til å bygge solide salgsteam og individuelle superselgere som var grunnen til at jeg ble lagt merke til.

– Hva er oppskriften på å skape en superselger?

– Det handler om å vise at du oppriktig har troen på de menneskene du jobber med. Du må vise at du heier på de, og står bak de hver eneste dag. Det kan være ganske tøft å jobbe i salgsbransjen, og da gjelder det å stå stødig når det stormer som verst. Som leder er det viktig å gå foran som et godt eksempel og vise at det går over så lenge man ikke gir opp.

Hun tror også på at tydelighet rundt hva som forventes av henne og selgerne er en viktig faktor.

– Man må forklare at det er en prosess, sette tydelige mål, og inkludere de ansatte i opplæringsprosessen. De fleste ønsker å bli gode med en gang, men i begynnelsen handler det mest om å stimulere læringsvilligheten, motivere, og skape mestringsfølelse. Det er ingen tvil om at første dagen i en sånn jobb oppleves som en iskald dusj for de aller fleste, sier hun og ler.

– Salg kan læres

Et av de beste tipsene mener hun er å flytte fokuset fra selve salget, og heller få selgerne til å mestre mindre oppgaver.

– Vi brukte blant annet bingo, hvor selgerne eksempelvis skulle klare å få fire nei, besøke tre kunder som var lærere, eller få navnet til to hunder. Poenget var å flytte fokuset fra sluttresultatet, og heller sørge for at de fikk til en dialog med kundene.

Foss deler sjenerøst av sine beste erfaringer, og for å lykkes med salg og ledelse mener hun det er noen grunnleggende kriterier som bør ligge til grunn.

– Man må være tålmodig, og tørre å stå i vanskelige situasjoner. Det går alltid over, og du må huske at det er mange som har fått det til før deg. Salg er ikke basert på talent, det kan læres. Men så må man selvfølgelig spørre seg selv om dette er noe man virkelig vil, for det er en helt avgjørende faktor for om man lykkes eller ikke.

Etter åtte år i Sector Alarm var tiden inne for å bytte beite. 1. mai takket Foss for seg, og har nå gått inn som partneransvarlig hos mobiloperatøren ICE.

– Jeg har elsket hvert sekund i Sector Alarm, men nå var tiden inne for å oppsøke nye utfordringer. Et naturlig steg for meg var nå å jobbe mot bedriftsmarkedet. ICE har en tydelig vekststrategi og er ambisiøse og uredde. Det passer meg midt i blinken.

Powered by Labrador CMS