Gründer og Safedrive-sjef Magnus Wester

Safedrive-gründeren transformerte selskapet for å få Power på kundelisten

Magnus Wester gikk fra en SMS-tjeneste for å varsle kompisene om politi-kontroll, til et selskap med over 100 ansatte.

Publisert

(NAMSOS): Safedrive-sjef Magnus Wester har vært gründer og selger store deler av livet. Nå har kontroll–varsel-selskapet vokst seg til over 100 ansatte og fått avtale med Power.

Wester hadde sitt første eget selskap før han ble konfirmant, og hadde tidlig en egen kiosk i nærområdet.

– Kjøp og salg har fascinert meg hele livet.

Banken var ikke interessert

Det som i dag er Safedrive startet allerede da Wester gikk på videregående.

– Det startet med en vanlig SMS-varsling blant oss i klassen når det var politikontroll, og spesielt mopedkontroll. Det var populært å fjerne plomberingen på mopeden i den tiden, forklarer Wester.

Etter hvert gikk ryktet om SMS-varslingen, og andre på samme skole ville være med.

– Det sto plutselig over 100 på gruppemeldingen.

Fra der utvidet Wester tjenesten til å gjelde alle Namsos og nabokommunen Overhalla, og fikk en SMS-distributør. Etter hvert fikk selskapet navnet SMS Radar.

– Det gikk ganske bra, og det begynte å komme inn litt kroner. Så etter hvert bestemte jeg meg for å ta den helt ut og lansere i hele fylket, og etter hvert i hele landet, sier han.

– Banken var ikke interessert i oss, så det ble å skrape sammen det jeg hadde. Og på den tiden var det største du kunne ha toppbanneret i VG. Da fikk vi 1000 salg i døgnet.

Konkurransen i markedet om varsling på SMS var hard, og i 2012 solgte Wester selskapet SMS Radar til konkurrenten.

Gründer og Safedrive-sjef Magnus Wester

Hadde et grumsete rykte

Men Wester var ikke klar for å gi seg, og i 2017 startet han GPS radar. Da med hardware-komponent i tillegg til varsling.

– Alle visste hva det var da, og selv om selskapet ikke var like grumsete som det kanskje var med SMS Radar, så hadde det et rykte. Så da tok vi det store skrittet med å tranformere oss, og døpe selskapet om til Safedrive. For det skulle ikke lenger handle bare om kontroller, men også trafikksikkerhet.

I tillegg til å varsle politikontroller, varslet radaren også om dyr og hindringer i veien.

– Nå varsler vi fire ganger så mye av det som kontroller.

Nå har selskapet bikket 100 ansatte og har kunder over hele landet. Wester forteller at 20 prosent av kundene nå er b2b.

– På dagtid jobber selgerne med bedriftskunder, og på kvelden er det privatkunder. Og vi har blant annet en god del forhandlere på kundelisten, forteller han.

I 2021 landet Wester en avtale med Power, som gjorde at trafikkvarsleren ble tilgjengelig i over 120 butikker landet rundt.

– Det var et gjennombrudd for oss å lande den avtalen. Vi ser at salget det siste året også har økt gradvis i butikken, og at vi har fått bedre plassering.

Henter sykepleiere og lærere

Arbeidet med å lande Power startet allerede under rebrandingen av selskapet.

– Vi ønsket å være et ikke så kontroversielt produkt, som de store kjedene kunne selge. Og så hentet vi inn spesialkompetanse på det feltet slik at vi hadde en god pitch da vi gikk til de store kjedene, sier Wester og legger til:

– Men det viktigste er å være selger. Man kan ikke komme med lua i hånden når man går til slike store selskaper, man må selge.

I lokalsamfunnet har også Wester og Safedrive sin teambuilding blitt lagt merke til. Sommerfest med Morgan Sulele, julebord med Tix og Freddy Kalas, i tillegg til at Wester vant WWF sin auksjon med et besøk av podkasten Friminutt.

– I en jobb som selger er det viktig å tjene gode penger, men det er også veldig viktig å trives. Vi setter temabuilding høyest av alt. Disse arrangementene er ikke en kostnad i mitt hode, men en investering.

Wester mener at det gode miljøet er en av grunnene til selskapet har lite utskiftninger.

– I tillegg ser vi at mange med god utdanning kommer til oss. Både sykepleiere og lærere har byttet yrke og begynt hos oss.

Han legger til at også beliggenheten har noe å si. For Wester har ingen planer om å flytte selskapet ut av den lille byen i Trøndelag.

– Det at vi er her er en av grunnene til at vi har kommet dit vi har. Det er flere å ta av i Oslo, men det er også større utskiftninger. Der telefonselgere i Oslo kanskje bytter jobb etter under ett år, har mange hos oss vært med siden starten for fem år siden, sier Wester.

Powered by Labrador CMS