Disse verktøyene skaper effektivisering: – Vi føler at vi tar bransjen litt videre
Mediebyrået Octi er alltid på utkikk etter nye måter å lage god markedsføring på.
Tine Balestrand er operativ leder i Octi, og har vært det siden 2018.
– De siste årene har vi vært gjennom en fornyingsprosess. Vi har alltid vært den trygge rådgiveren for mange bedrifter, men nå er vi blitt mye mer. Vi ønsker å gi råd til våre kunder i en stadig større jungel av digitale muligheter, forteller hun.
Selskapet ble etablert så tidlig som i 2007, da under navnet Trygg Media. Nå har Octi til sammen 18 ansatte. 13 av disse sitter i Trondheim, mens fem av dem befinner seg i Oslo.
– Vi har vokst sakte, men sikkert gjennom årene. For å se helheten i markedet, slik vi ønsker, må vi hele tiden tenke nytt. Det er helt grunnleggende for oss å sette kunden først, og se nøye på bedriften vi skal hjelpe før vi velger hvilken vei vi går. Vi har ingen standardisert prosess. Ulike aktører har ulike behov, noen vil at vi skal hjelpe til med alt, mens andre vil ha oss med i deler av prosessen, sier Balestrand.
Samler kompetansen
Octi har samlet det aller meste av kompetanse innen markedsføring under ett tak. Dette gjør ikke bare at det de leverer blir bedre. Den faglige kunnskapen innad i byrået hever seg også.
– Dette er utrolig viktig for oss. Vi har et tverrfaglig team, som egentlig er ganske utypisk for et mediebyrå. Vi ser helheten, og tilbyr blant annet nettsider, publiseringssystemer og automatiserte prosesser til våre kunder. Markedsførere og utviklere setter seg sammen med kunden og jobber med prosjekter, forteller Balestrand.
To nye verktøy
Med denne modellen er Octi godt skikket til å komme med nye løsninger for sine kunder. Et eksempel er annonseverktøyet Respons, som er utviklet spesielt for meglerbransjen og EiendomsMegler1.
– Respons skal sørge for en automatisering av annonsene. Dette verktøyet genererer rett og slett annonser ut fra hvilke boliger som skal selges. Respons er fullintegrert med meglernes kunderelasjonshåndtering, og gjør annonsejobben svært effektiv, forteller Balestrand.
Respons skal fungere som en «skreddersydd masseprodusering» av annonser og kampanjer. Megleren skal kun trenge å legge salgsobjektet inn i sitt eget bestillingssystem, så skjer resten av seg selv.
– Utgangspunktet for dette er at budsjettene og tiden til meglerne ikke holder til å lage en manuell markedsføringspakke. Respons tar det som skal annonseres gjennom fem faser, som i tillegg er lokalt tilpasset. Slik blir annonseringen treffsikker, sier Balestrand.
Respons ble lansert for litt over ett år siden. Det har blitt fulgt opp og videreutviklet hele veien. Men det er ikke bare meglere som trenger masseprodusering av annonser. Octi er derfor i full sving med utviklingen av enda en tjeneste, med navn Skala.
– Skala skal sikre riktig budskap med tanke på bedriftenes lokale forhold. Samtidig, hvis det for eksempel er snakk om et større selskap, skal det også ivareta den overordnede markedsprofilen, forteller Balestrand.
I likhet med Respons, produserer også Skala annonser og kampanjer automatisk. Jobben med å skape annonser kan foregå innad i bedrifter, til en langt billigere penge, og i løpet av kortere tid.
– Kunden må også her bare gjennom noen få enkle steg, så setter Skala opp hele kampanjen. Vi har testet ut dette den siste tiden i samarbeid med enkelte kjedevirksomheter. Vi føler jo at vi tar bransjen litt videre. Automatisering og optimalisering er en viktig del av fremtiden, sier Balestrand.