Anniken (21) jobbet deltid på YX 7/11 – nå er hun markedssjef i grønt gründerselskap
Anniken Veland Sætre tok ikke et nei for et nei da hun fikk avslag på sin første søknad hos Healthy EATS.
Anniken Veland Sætre er oppvokst på Askøy utenfor Bergen.
Det var på en utvekslingstur til USA på videregående, at hun møtte en dame som skulle påvirke veivalget videre i livet.
– Jeg møtte en veldig engasjert dame som elsket markedsføring, og det var da jeg bestemte meg for å undersøke det videre. Jeg tok markedsføringsfag da jeg kom hjem, og søkte meg etter hvert inn på markedsføring og markedsføringsledelse ved Høyskolen Kristiania, forteller Sætre til Salg24.
Ved siden av studiene jobbet hun deltid på den lokale bensinstasjonen YX 7/11 på Askøy.
– Jeg søkte meg inn på studiene for å få mer kunnskap om merkevarebygging. Jeg har alltid vært interessert i hvordan bedrifter opptrer på markedet, og hvordan de jobber for å være bedre enn konkurrenten.
Ble lagt merke til
I januar 2020 dro hun på nok en utveksling. Denne gangen til Australia. For å kunne reise måtte hun si opp jobben på bensinstasjonen. Så kom pandemien.
– Jeg valgte å dra til Australia for å eksponere meg for andre kulturer og for å få en innsikt i markedet i andre land. Men på grunn av pandemien måtte jeg reise hjem igjen, og hadde ikke lengre noen jobb å gå til her.
Da hun returnerte til Norge, ble hun oppmerksom på at fast food-tilbudet i Norge var snevert og usunt. Sommeren 2020 ble Healthy EATS etablert, og det vekket interesse hos den unge merkevareentusiasten.
– Det var spennende at de satset på noe helt nytt. På høsten søkte de etter en brand-ambassador på Facebook. Det passet meg ypperlig siden jeg ville ha en relevant jobb ved siden av studiene.
Etter å ha sendt inn søknad, fikk hun telefon fra gründeren av Healthy EATS om at stillingen allerede var besatt, men at søknaden hadde blitt lagt merke til. Grunnet restriksjoner og smitteverntiltak, hadde de ikke økonomi til å legge mer penger i markedsføring på det tidspunktet.
– Jeg har ikke ord
– Jeg klarte ikke å gi meg, for jeg var så innstilt på at jeg ville ha den jobben. Den traff både mine personlige interesser, og det var en jobb som var veldig relevant for den utdannelsen jeg tok.
Sætre bestemte seg for å møte opp på standen til Healthy EATS. Hun slo av en prat med de som jobbet der, og et par dager senere ringte gründeren og spurte om hun kunne tenke seg å jobbe.
På to timers varsel dro Anikken fra eksamensforberedelsene på skolen – klar for å jobbe.
– Etter det fikk jeg flere vakter, og etter jul fikk jeg tilbud om fast deltidsstilling som markedsansvarlig. Rett før jeg leverte bacheloroppgaven, fikk jeg jobben som markedssjef. Det var kjempegøy. Jeg har ikke ord. Dette er en bedrift i stor vekst, og det har vært fantastisk gøy å få være med på denne reisen.
Hun innrømmer imidlertid at det var skummelt å få så mye ansvar i en alder av 21, men den unge markedssjefen har store ambisjoner for fremtiden til selskapet.
– Vi har jobbet med å bygge merkevaren opp fra bunnen av, og målet er at vi skal bli en ledende aktør innen sunn fast food i Europa i løpet av 2023. Først skalerer vi i Norge med 100 lokasjoner innen utgangen av 2022, deretter ekspanderer vi til Skandinavia, og deretter internasjonalt. Innen utgangen av 2025 skal vi ha tilstedeværelse i store deler av Europa, forteller hun.
– Alle jobber er relevant
Som markedssjef er det travle dager, og mye av arbeidstiden går med på blant annet planlegging av markedsaktiviteter og eventer. Utarbeide markeds- og kommunikasjonsplaner, gjennomføre markedsanalyser, styre innholdsproduksjon i digitale kanaler og kundekommunikasjon.
– Grunnpilarene er å ha fokus på produkt, merkevare og ekspansjon. Så nå jobber vi med å innhente ytterligere kapital, for at vi skal kunne etablere oss i flere steder.
Sætre fikk mange spørsmål da hun jobbet på bensinstasjonen, om hvorfor hun gjorde noe som var så lite relevant i forhold til studiene, når det var markedsføring hun ville drive med.
– Alle jobber er relevant. Uansett hvilke jobb man har, så vokser man som person. På bensinstasjonene lærte jeg hvordan man snakker med kunder, og hvordan de opptrer i en butikk. Markedsføring har en påvirkning på kundene også der, sier hun og avslutter:
– All reklame styrer kunden i en retning. Jeg innså det kanskje ikke der og da, men jeg fikk muligheten til å omsette mye av teorien vi gikk gjennom på skolen ut i praksis på bensinstasjonen. Også handler det om at man får kunnskap om hva andre type jobber innebærer.