#KAM-praten:
Joachim mener det er undervurdert å stille spørsmål til kundene
– Som selger er det fort gjort å fokusere for mye på hva produktene dine gjør, fremfor hvilken verdi det faktisk gir kunden.
I «KAM-praten» stiller Salg24 en rekke Key account managere i salgsbransjen spørsmål om hva som gjør at de trives i salgsbransjen, undervurderte egenskaper, og hva som skaper motivasjon.
Neste ut er Key account manager i Vipps, Joachim Hermansen.
– Hva var ditt første møte med salgsbransjen?
– Jeg jobbet deltid som dørselger da jeg var student i Trondheim. Der solgte jeg abonnement av matkasser da dette konseptet var ganske nytt. Her var det 100 prosent provisjonslønn - så om du ikke solgte noe, fikk du heller ikke betalt. Så jeg føler jeg har gått den harde skolen innen salg.
– Hvordan har du jobbet for å bli en KAM?
– I starten av arbeidskarrieren jobbet jeg mye med telefonsalg og møtebooking hvor jeg blant annet lærte mye om effektive salgsteknikker. I tillegg har jeg en bachelorgrad i kreativ markedskommunikasjon fra Høyskolen Kristiania, hvor jeg i løpet av studietiden også jobbet frivillig som markedsansvarlig for Studentunionen. I tillegg hadde jeg andre relevante frivillige verv. Jeg har vært innom de fleste rollene som finnes innen salg, noe som har gitt meg mye relevant erfaring.
– Hva mener du er undervurderte egenskaper hos en selger?
– Som selger er det fort gjort å bli opphengt, og fokusere for mye på hva produktene dine gjør, fremfor hvilken verdi det faktisk gir kunden. Derfor mener jeg at det å stille de riktige spørsmålene og lytte til kundens behov er avgjørende for å kunne levere verdi og skape tillit overfor kunden.
– Hva mener du er overvurderte egenskaper hos en selger?
– At man må være ekstrovert og den som roper høyest og lager mest lyd. Noen ganger er det de som er litt mer tilbaketrukket som har de beste tingene å komme med.
– Hva er dine ambisjoner i salgsbransjen?
– Jeg ønsker alltid å ha noe å strekke meg etter, og jeg mener det derfor er viktig å sette seg nye mål. Akkurat nå er målet å bli så god som mulig i min rolle som KAM, og i tillegg være med på å skape videre vekst i Vipps fremover.
– Har du noen gang opplevd å gjøre en flause på jobb?
– Jeg kommer ikke på en konkret flause jeg ønsker å trekke frem, men jeg gjør helt sikkert noen flauser hver dag. Jeg tenker det er viktig å ikke være redd for å gjøre så mye feil. I Vipps sier vi bare #nullstress, og bruker feilene vi gjør som læring.
– Har du noen forbilder i bransjen?
– Jeg har egentlig ingen spesifikke forbilder i bransjen, men jeg må si jeg er ekstremt heldig som får lov til å jobbe med så mange flinke folk i Vipps, hvor jeg føler at jeg lærer noe nytt hver dag.
– Hvorfor trives du med å jobbe som selger, og hva motiverer deg?
– Det beste med å jobbe med salg er at ingen dager er like, og at man hele tiden møter nye og spennende utfordringer. Det er veldig givende å kunne være med på å drive prosesser fra start til slutt, der man kan være med på å hjelpe flere av Norges største selskaper til å øke konvertering og forenkle kjøpsopplevelsen for deres kunder.