De er blant de største i Norge på feltsalg: – Vi gleder oss til fortsettelsen
Byråleder i Concept Communication, Morten Sandberg, tror behovet for det fysiske kundemøtet vil bli større etter pandemien.
Concept Communication har eksistert i 27 år. Sandberg var den som startet byrået i 1993, og har derfor vært med på en innholdsrik reise i bransjen.
De startet opprinnelig som et eventbyrå, men ble et fullverdig reklamebyrå ved tusenårsskiftet. Derfra har de utviklet seg i takt med kundenes behov.
– Det har vært veldig spennende i et meget skiftende medielandskap. Etter ønske fra noen av våre oppdragsgivere startet vi så smått med salg ved siden av våre marketingaktiviteter i 2015. Men det er først det siste halvannet året vi føler vi har klart å bygge en solid organisasjon med de riktige menneskene som skal være med oss inn i fremtiden. Som et moderne salg- og marketingbyrå har vi fokus på høy kvalitet og er opptatt av å bygge en god kultur for alle våre ansatte og kunder. Vi angriper alle våre marketingprosjekter med fokus på høyest mulig ROI for våre oppdragsgivere. Vi kaller dette «marketing med garantert effekt», noe som har blitt godt mottatt i markedet, sier Sandberg til Salg24.
Ikke alle byråer vektlegger det fysiske kundemøtet i like stor grad som Concept Communication. Sandberg er sikker på at det å gå «mot strømmen» lønner seg.
– Vi har de siste 20 årene jobbet med opplevelsesbasert kommunikasjon og har vår spisskompetanse i «live» markedet. Det vil si at vi jobber med å iscenesette de fysiske møtene mellom forbruker og merkevare, sier han.
Vil fortsette å satse
Sandberg forteller at de har jobbet med fysiske salgskanaler i snart 30 år, og at de har god kunnskap om hva som fungerer. I tillegg må salgsmetodene tilpasses ut fra en rekke forhold.
– Vi vet hvor og hvordan en merkevare bør være til stede for å oppnå best mulig effekt. Når vi velger kanaler er det ikke veldig forskjellig fra å velge andre mediekanaler. Valget vil bestandig være rettet mot hvilket produkt som skal eksponeres og hvilken målgruppe man skal nå, sier han.
Flere har påpekt den teknologiske utviklingen som fant sted da verden var stengt ned som følge av koronapandemien. Men restriksjonene og smitteverntiltakene vil også ha virkninger på andre områder etter gjenåpningen, tror Sandberg.
– Vi er overbevist om at behovet for «live» aktiviteter vil være svært stort i tiden etter pandemien. Vi jobber i dag med en rekke oppdragsgivere som varsler økt satsning når pandemien nå er i ferd med å gå over. Mange merkevarer har hatt sviktende resultater som en følge av restriksjoner på feltsalg under pandemien, og vi gleder oss til å hjelpe disse med å løfte inntektene i tiden fremover.
Ærlighet viktigst
For å skape gode kunderelasjoner har de én kjerneverdi. Dette mener Sandberg er gir en betydelig trygghet til alle som involveres i prosessen.
– Vårt hovedfokus er ærlighet. Vi promoterer aldri et produkt vi ikke kan stå fullt og helt bak. Dette gjenspeiles i alle våre kundesamtaler, og vi tror at det er derfor vi klarer å oppnå svært gode resultater for våre oppdragsgivere. Vi har stort fokus på kvalitet i alle ledd av våre salgsorganisasjon og har også en QA-avdeling som overvåker alt som gjøres av salgsstaben vår. Vi ser at dette lønner seg fordi vi har mange gode og lojale kunder og oppdragsgivere, sier han.
En god kultur innad i selskapet hjelper også på inntrykket og hvordan de oppfattes utenfra. Legger du inn god nok innsats som selger i Concept Communication, kan du være trygg på at du blir belønnet med nye muligheter.
– En selger hos oss lærer først og fremst salg, som er svært viktig erfaring i de fleste type jobber. Vi har et jobbet frem et svært omfattende opplæringsløp som utdanner selgere og salgsledere. Vi gir alle som jobber hardt og målbevisst muligheten til å få en lederutdanning og lede sine egne team. Hovedvekten av våre ledere er internt rekruttert. Vi har mange som kanskje ikke har lykkes så godt med skolearbeidet og sin utdanning. Disse gir vi muligheten til å lykkes i strukturerte og målrettede omgivelser og gi de en erfaring og plattform til å komme seg videre i sitt yrkesaktive liv, sier Sandberg.
Han tror også at deres bakgrunn som et markedsføringsbyrå gir dem et nyttig perspektiv på det å drive med salg.
– Det har hjulpet oss å bygge opp en god kultur i vårt salgsteam og medfører også at vi har en litt «mykere» tilnærming til våre salgsprosjekter enn de fleste andre i bransjen. Kombinasjonen av et kreativt marketingkonsept og gode salgsresultater er en suksessformel som vi tror vil gi oss god respons i årene som kommer.