Pandemien herjer i Norge: Elkjøp rigger seg for salgsboost
Elektronikkforhandleren gjør seg klar for digital julehandel.
Ny mutasjon av koronaviruset og strengere tiltak preger den norske førjulstiden – atter en gang.
Julehandelen blir naturligvis også påvirket, og Elkjøp kan melde om at de rigger seg for økt netthandel.
– Våre kolleger i butikk må følge rutinene som er innarbeidet over tid, og for Elkjøp generelt kan det bety økt trafikk inn på våre nettsider. Vi kan nok også forvente økt bruk av Klikk og Hent og Klikk og Hent på parkeringsplass, samt vår Live shopping-løsning, opplyser administrerende direktør i Elkjøp Norge, Trygve Hillesland.
Påbud om hjemmekontor har også gjort at elektronikkgiganten har merket stor pågang på produkter som PC-skjermer, tastatur og mus, hodetelefoner, samt printere og webkameraer.
– Gjennom pandemien har vi også hatt pågang på produkter som er relatert til hjemmeunderholdning da flere har vært mer hjemme, noe som også er aktuelt i tiden fremover.
– Vi planlegger godt
Siden nytt regnskapsår, fra mai 2021 til oktober, kan Hillesland melde om at Elkjøp blant annet har hatt en vekst på gamingskjermer på 50 prosent, og spillkonsoller har hatt en vekst på hele 61 prosent. Smart hjem-produkter har vokst med 20 prosent.
– Hvordan rigger dere opp for ny lockdown og periode med hjemmekontor?
– Vi jobber tett med alle våre leverandører for å kunne sikre tilgjengelighet av varer for våre kunder. Vi har vært i forkant ved å planlegge godt, dersom det skulle komme nye restriksjoner, derfor har vi godt med varer på lager som er til hjemmekontorbruk, svarer Hillesland.
Det er liten tvil om at kundene handler mer på nett nå enn før pandemien. Det viser også tallene til Elkjøp.
Under Black Friday sto nettsalget til elektronikkforhandleren for 37 prosent av salget, da inkludert Klikk og Hent. Totalt i 2020/2021 hadde de en økning på 67 prosent i nettsalg og Klikk og Hent, som til sammen utgjorde 20 prosent av den totale omsetningen.
– I finansåret 2020/2021 (vi har avvikende regnskapsår), hadde vi en omsetning på 15,15 milliarder kroner, og en vekst på 17 prosent sammenlignet med året før. Driftsresultatet endte på 473,2 millioner kroner – en økning på 32 prosent fra året før, opplyser Hillesland.
– Ambisiøs bærekraftsstrategi
Han informerer om at Elkjøp er godt i gang med planleggingen av neste år. Det som står øverst på prioriteringslisten, i lys av de nye restriksjonene, er å være rustet for det som måtte komme.
– Vi er vant til å snu oss fort, og den styrken tar vi med oss inn i det nye året. Utenom det, har vi også store planer om å trappe opp arbeidet vårt med vår svært ambisiøse bærekraftsstrategi . Vi skal gå mot en sirkulær økonomi, sier han og avslutter:
– Med over 4100 medarbeidere og et stort antall kunder har vi et stort miljøansvar, og ikke minst en enorm påvirkningskraft. Vi har fortsatt en vei å gå, men vi jobber hver dag i en mer miljøvennlig retning. Vi har klare ambisjoner for fremtiden, og vi ser allerede nå resultater.