Lars Erik Bratli ble kåret til årets selger i HS Media
Årets selger i HS Media har så å si salg i blodet.
Under julebordet hos HS Media ble Lars Erik Bratli kåret til årets selger av sine medarbeidere.
– Det er alltid stas å bli satt pris på! Det gir meg inspirasjon til videre jobbing, sier Bratli til SALG24.
Annonseselgeren vil ikke oppgi akkurat hvor mye han solgte for i 2022, men kan røpe at det er snakk om «noen millioner». Bratlis hovedansvar som selger i HS Media er magasinene NAF Motor, VG Endelig Fredag, Vi Menn og TV-kanalen Naturkanal1.
Bratli sier han havnet litt tilfeldig inn i rollen som annonseselger, men er godt fornøyd med karrierevalget.
– Jeg har stor variasjon i den porteføljen jeg har nå. Det gjør at jeg får utfordret meg selv, og holder jobben spennende.
Selv om det tok litt tid før Bratlis karrierevei ledet han til selgeryrket, så var han kanskje dømt til det fra starten av. Den tidligere konduktøren er vokst opp med salg rundt seg.
– Jeg har vel arva noen gener fra far, som var Norges beste støvsugerselger. Han satte noen rekorder mens han holdt på. Mor og far hadde også kolonial, så jeg solgte juletre og spekepølser som barn.
Artig nok har også sønnen til Bratli valgt å bli selger.
– Vi er en selgerfamilie. Jeg sparra litt med faren min når han levde, og det samme gjør jeg med sønnen min.
– Det var mye enklere før
Bratli har nå vært annonseselger i omtrent 20 år, og mye har forandret seg på den tiden.
– Det var mye enklere før. Da tok mediebyråer mer kontakt med oss og det var ikke så mange kanaler som det er nå. Så du må jobbe mye hardere nå enn for 20 år siden.
Det har blitt større konkurranse. Særlig med internett og sosial mediers inntog.
– Selv når det er sagt så har det gått bedre og bedre for hvert år her i HS Media. Vi har et godt miljø og en god ledelse.
Som selger så har det lønnet seg for Bratli å være en god rådgiver, i stedet for å dra i land så mange salg som mulig.
– Jeg har aldri vært glad i pushy selgere. Du tjener mer på gode relasjoner, i hvert fall i det lange løp. Som annonseselger så kommer du ganske tett innpå kundene etter årevis med kontakt, som gjør at du vil de skal lykkes. Det blir fort at man prater en del med kunder om fotball eller ferieturer og lignende, så kommer salget litt mot slutten.
Vunnet flere ganger
Det er ikke første gang Bratli vinner prisen for årets
selger, og sikkert ikke den siste.
– Jeg har et høyt konkurranseinstinkt som jeg har med fra idretten. Vi har en del konkurranser internt gjennom året, og jeg vil jo gjerne slå nabokontoret.
Han informerer om at det er dags-, ukes-, og månedskonkurranser hvor vinnerne stikker av med diverse premier – men det er ikke Bratli så veldig opptatt av.
– Det handler om å vinne.
Bedriftens fellesmål og premien som følger der er mye viktigere for han.
– Siden vi klarte målet for 2022 så skal vi på fellestur til New York. Sånne ting er inspirerende og gjør at man jobber i lag for å nå hovedmålet.