Verisure vil tilby fastlønn for å beholde salgstalentene
– Noen forbinder det nok med en risiko for at selgerne benytter sjansen til å hvile seg på laurbærene, men jeg mener at risikoen forbundet med å miste dyktige folk er enda større.
Alarmselskapet Verisure bryter med tradisjonen og introduserer resultatbasert fastlønn. Nå har de bygget en lønnsmodell som skal sikre trygghet og stabilitet hos selgerne i selskapet.
– Avgjørelsen om å implementere fastlønn har vi tatt på bakgrunn av forespørsler fra de ansatte. De som blir her lenge starter gjerne på et sted i livet der det er mulig å jobbe på provisjon, men etter hvert vil behovene endre seg, og da ønsker vi å fortsatt være en attraktiv arbeidsgiver, sier administrerende direktør i Verisure, Anders Boger.
Den nye lønnsmodellen innførte de 1. februar, og ifølge Boger har mottakelsen vært utelukkende positiv.
– De fleste kommer til et punkt i livet hvor det er behov for større grad av forutsigbarhet og trygghet. Man ønsker gjerne å kjøpe seg en leilighet og da kan banken stille krav til stabil inntekt. Men vi skal fortsatt tilby prestasjonsbasert lønn, slik at de som lykkes stort kan tjene penger deretter.
– Det skal være rom for alle
Den nye lønnsmodellen skal samsvare med Verisures karrierestige, hvor kombinasjonen av fastlønn og prestasjonslønn vil variere i takt med hvilket trinn selgerne er på.
Det er flere ulike steg i karrierestigen til alarmselskapet. Man starter som selger, går videre til Seniorselger, Teamleder med personalansvar, Branch Manager, Territorial Manager og til slutt Salgsdirektør.
– Noen er tydelige på at de ikke vil ha personalansvar og ønsker heller å fortsette som selgere fordi det passer dem best. Det skal være rom for alle, og med den nye lønnsmodellen kan vi forhåpentligvis bevare talentene på alle nivåer.
– Frykter dere at noen av selgerne kan bruke fastlønn som en hvilepute?
– Jeg mistenker at det kan være grunnen til at noen selskapet har valgt å ikke tilby denne lønnsordningen. Noen forbinder det nok med en risiko for at selgerne benytter sjansen til å hvile seg på laurbærene, men jeg mener at risikoen forbundet med å miste dyktige folk er enda større, svarer Boger.
– Trygghet og stabilitet
Han mener de er en såpass solid organisasjon i bunn, at han ikke frykter at lønnsbetingelsene skal true innsatsen.
– Det stiller høye krav til opplæring og oppfølging fra vår side. Vi har allerede gode og etablerte rutiner for opplæring og Perfomance Management her hos oss. Vi følger opp selgerne våre til enhver tid, og kartlegger hvilke utfordringer de trenger hjelp til å håndtere.
– Hva ønsker dere å signalisere med den nye lønnsmodellen?
– Jeg håper det kan gjøre oss til en enda mer attraktiv arbeidsplass, men først og fremst gjør vi det for alle de som jobber her i dag. Vi anerkjenner viktigheten av trygghet og stabilitet i salgsyrket, samtidig som vi anerkjenner viktigheten av det resultatbaserte elementet. Vi gjør det for å tilpasse oss de som jobber her, og livene deres.