Daniel Kongstvedt er direktør for e-commerse i Helthjem. Nå satser de på miljøtiltak.

Helthjem får flere leads etter de investerte i elbiler

Direktør for e-commers i Helthjem, Daniel Kongstvedt, mener svenskene ligger foran Norge når det gjelder fokus på klima og miljø.

Publisert

Daniel Kongstvedt har jobbet i Helthjem i seks år. I 2015 ble han ansatt som Key Account Manager, og tok etterhvert over som salgssjef, før han nylig gikk over i rollen som direktør for e-commerse.

Kongstvedt kan fortelle at fire har blitt til 40 ansatte på hovedkontoret, siden den gangen Helthjem begynte å levere netthandelspakker på døren til kundene.

– Det behovet kunden har når de handler på nett, er jo å få varen levert hjem. Vi leverer i avisnettverket, som gir oss en kostnadseffektiv fordel. Når avisen uansett skal leveres, blir det billigere å ta med pakken, forklarer Kongstvedt til Salg24.

– Vi må rapportere utslippet

Men det er ikke bare kostnadseffektivitet Helthjem har fokus på for å tilfredstille kundene. Salgsavdeling merker et helt annet trykk fra nettbutikkene rundt miljøspørsmålet enn tidligere.

– Vi har alltid brydd oss om miljøet, men for to år siden opplevde vi et økende krav fra nettbutikkene om å rapportere utslippet vårt. Vi merker at de velger miljø fremfor pris og hastighet, og det er ganske interessant.

Kongstvedt erfarer at de svenske nettbutikkene har hatt fokus på miljøvennlig levering lenge, og at nabolandet ser ut til å ligge et stykke foran Norge i kampen for klimaet.

– Vi leverer også varer for svenske nettbutikker, og de var først ute med å kreve rapportering av utslipp. Men vi kommer raskt etter, og fokuset på miljø øker også her i Norge. Nettbutikkene dro det i gang før forbrukerne, men kundene kommer også til å stille krav snart, så det gjelder å omstille seg, sier han.

I dag leverer Helthjem mer enn ti millioner pakker rundt om kring i det ganske land.

Innkommende leads

I tillegg til budene som leverer varene til fots, har de nå investert i 300 spesialbygde, norskproduserte el-biler, for å starte utslippsfri levering for nettbutikken NA-KD.

– Sammen med NA-KD har vi gjort en pilot på utslippsfri levering i enkelte områder. Resultatet har blitt at flere nettbutikker ønsker å gjøre det samme. Men i byene bruker vi aller helst, el-sykler og gående bud.

Det viktigste målet for Helthjem fremover, er å kutte 50% av Co2-utslippet sitt innen 2025. I tillegg til el-bilene, skal de prøve ut en ny pilot, hvor de skal implementere droner i verdikjeden. Men det får vi ikke høre mer om før til neste år.

– Mange nettbutikker har satt seg tydelige mål for å redusere utslippet, og det skal vi bidra til. Etter piloten med NA-KD, har vi blitt kontaktet av flere store nettbutikker. Så for oss er den direkte effekten at vi får «gratis» innkommende leads, sier Kongstvedt.

Powered by Labrador CMS