Slik tidoblet Martin og Pedram effektiviteten
LeadJabber skal få opp farten på salgsprosessen til sine kunder ved å levere en jevn strøm av nye leads og kvalifiserte kundemøter som konverterer til salg.
Martin Da Veiga og Pedram Kafroodi begynte å jobbe med LeadJabber i starten av 2021. Da hadde LeadJabber utviklet en sales engagement plattform for å effektivisere prosesser innen salg og markedsføring.
– Siden da har vi vært partnere i LeadJabber. Vi setter møtebooking i system med strukturerte sekvenser som tar det tyngste løftet for selgere og møtebookere. En stor del av målet er å frigjøre mer tid for selgere, sier Kafroodi.
LeadJabber hjelper selgere å få flere leads og kvalifiserte kundemøter ved å ha en systematisk og strukturert prosess.
– Prospektering og cold calling er noe av det selgere og møtebookere liker minst med jobben sin. Det er også noe av grunnen til at mange som begynner med salg, slutter etter kort tid. De blir demotiverte og kanskje til og med utbrent. Man må jo legge inn mye innsats for å bli god, og det krever mye å opprettholde nok aktivitet over tid. I LeadJabber ønsker vi å gi selgere best mulige forutsetninger for å vinne sier Da Veiga.
Fungerer gjennom hele kundereisen
LeadJabber skal være nyttig fra start til slutt, og kan bistå selgere gjennom flere deler av salgsprosessen.
I dag har de både små og store bedrifter som kunder.
– Mange som jobber med salg hater å bruke tid på prospektering. Derfor har vi også utviklet vår egen software som automatiserer den kjedelige jobben med å finne kontaktinfo på riktig beslutningstaker. Da handler det bare om å finne ut hvilken type bedrifter som matcher din ideelle kundeprofil så finner prospekteringsverktøyet kontaktinfo på riktig beslutningstaker, sier Kafroodi.
Utover i prosessen kommer blant annet sekvensstyring for å engasjere mulige kunder.
– Sammen med kundene våre utarbeider vi en prosess for å generere flest mulig kvalifiserte leads og kundemøter. Vi kommer også fram til hvordan de skal kommunisere for å skille seg ut på en god måte, sier Da Veiga.
Til slutt vil man også sitte igjen med et ganske tydelig bilde av resultatene. Det å jobbe med klare og tallfestede mål er viktig, mener de to partnerne.
– Man ser talldata på konverteringer i alle ledd, og det er enkelt å se hvilke ledd i prosessen som bør optimaliseres. Dermed kan man ta bedre avgjørelser, sier Kafroodi.
– Revolusjonerende
De to har selv opplevd forandringen. LeadJabber tidoblet effektiviteten deres i møtebookingen, og de fikk mer tid til det som de liker best med jobbene sine.
– Dette kan også gjøre at nye selgere i en bedrift får en mer effektiv onboarding. De fleste selgere er også dårlige på systematisk og strukturert oppfølging over tid. Samtidig viser statistikker at man trenger å ta kontakt med belsutningstagere mer enn fem ganger i snitt for å oppnå kontakt, men da har de fleste selgere allerede falt av, sier Da Veiga.
De mener rett og slett at jobben blir mer gøy og tilfredsstillende.
– Vi testet LeadJabber først selv. Da opplevde vi en tidobling i effektiviteten når det gjaldt møtebooking sammenlignet med cold calling. Vi fikk færre utsettelser og avlysninger, og konverteringen fra møte til signert kontrakt økte for våre kunder. Det var ganske revolusjonerende for oss, sier Kafroodi.
Følger kundenes ønske
I starten brukte de fleste av kundene deres LeadJabber på egen hånd. Med tiden har de sett at en større andel av kundene ønsker å bruke de som konsulenter der jobben med å generere leads og booke møter blir satt bort til dem. Da kan kundene i enda større grad fokusere på det de ofte syns er mest inspirerende og gøy, nemlig det å gå i kundemøter.
Enkelte salgstrender blir svært tydelig når en jobber med LeadJabber.
– Majoriteten av bedrifter ønsker å bli kontaktet på e-post istedenfor over telefon. En av de vanligste innvendingene som du møter på som selger er “send en mail”. Dette er noe av det som automatiseres, og som gjør at jobben blir lettere for selgere. Man kan gå i flere kundemøter og selge, og reduserer tiden du må bruke på møtebooking med opptil 90% sammenlignet med tradisjonell cold calling, sier Da Veiga.
I 2022 satser de i større grad på å tilby bistand rundt prospektering, leadsgenerering, møtebooking og automatisering av salgsprosesser.