Telia slår sammen partneravdelingene – Ny salgs- og markedssjef for Wholesale & Partner
– Det er tøff konkurranse, men vi har troa på oss selv.
I 2022 slo Telia sammen partneravdelingene for regionale partnere, Mobil Wholesale og Partner & Carrier til én enhet. Espen Harald Halvorsen går nå inn i rollen som salgs- og markedssjef for den nye storavdelingen, Telia Wholesale & Partner, med fokus på å videreutvikle Regionale partnere og Datacom & Carrier.
– Vi har nå samlet all kompetanse på ett sted. Dette gir oss flere produkter og tjenester å tilby våre partnere og denne sammenslåingen gjør oss mer fleksibel, sier Halvorsen til SALG24.
– Vi har måttet jobbe med struktur i tillegg til å jobbe på en ny måte, som er naturlig i en slik sammenslåing. Fjoråret har vært preget av en del omrokkeringer internt og det tar litt tid å lære seg hvordan dette skal funke. Nå er vi klare, og vi har fått mye mer kraft inn i alle våre forretningsområder
Halvorsen oppgir økt effektivitet som grunnen til sammenslåingen.
– Vi føler det er mer effektivt å være samlet på ett sted framfor å være spredt rundt i mindre enheter. Du kan si dette har vært en opprydding og en kraftsamling samtidig, og det har vært viktig å få gjennomført.
Han mener at denne sammenslåingen vil ha en direkte innvirkning forretningsmessig.
– Det å samle kompetansen på ett sted gjør det også mer skalerbart i forhold til vår Nordiske IT og produktavdeling.
– Det er tøff konkurranse
Halvorsen har omtrent 24 års erfaring som partneransvarlig, og har det han beskriver som «ambisiøse, men realistiske vekstmål» for Telia.
– Vi skal opp og fram, og selvfølgelig fortsette å vokse. De siste årene har vi hatt rundt en årlig vekst på 10 prosent, og det skal vi fortsette med.
Selv om det er hard konkurranse i telekommarkedet er han sikker på at Telia vil fortsette å være fremtredende og ser masse potensial i markedet.
– Vi har flere tøffe konkurrenter i dette markedet, men vi har troa på oss selv og sterke ambisjoner fremover.
Lang erfaring
Halvorsen fikk tildelt sin nye stilling på bakgrunn av hans lange erfaring med partnersalg.
– Min rolle har alltid vært kommersiell som inkluderer kontrakter og forhandlinger rundt partnere i ulike deler av Telecom, IT og Media, så når vi slo sammen avdelingene var det flott at jeg fikk fortsette å bruke min bakgrunn ved å ta ansvaret for salg og marked.
Hans salgskarriere startet i 1999 og har stort sett jobbet med partnere siden da.
– Det som er så gøy med å jobbe innen dette området er at det er en ekstra kompleksitet og forretningsutvikling. Det er ikke bare salg, det er å bygge og opprettholde et langvarig forhold hvor alle skal være fornøyd, sier Halvorsen og legger til:
– Det er ikke sånn at du får et salg og så springer du av gårde til noe annet. Man må først bygge tillit og det er mye som skal til for at alle prosessene skal klaffe. Det kan være krevende, men det er også veldig givende når vi lykkes sammen.