Dette er de fem mentale hindringene selgere bør overkomme
Øystein Vangsnes og Terje Bjørkhaug startet med å holde kurs i 2001. Nå hjelper de bedrifter i Norge, Sverige og Danmark.
– Vi fant raskt ut at det fantes behov for salgskurs i flere bransjer og i flere land. Det finnes mange likheter mellom de ulike landene, og alle har noe å hente, enten det er snakk om svenske, danske eller norske aktører, forteller Vangsnes.
Han mener at ulikhetene først og fremst dreier seg om litt mindre nyanser. Sellit AS, som består av Vangsnes og Bjørkhaug, klarte å gjøre seg attraktiv ved hjelp av sitt nettverk.
– Kulturen er litt forskjellig. Svenskene er kanskje litt mer grundige, og bruker mye tid på å grave seg dypt ned i ting. De er også litt mer internasjonale. Samtidig er danskene litt mer uformelle enn svenskene, men detter små nyanser og våre opplevelser. Vi måler først og fremst resultater av våre kurs, og selv om kursmodulene er litt annerledes ut fra hvem de holdes for, så er det veldig likt resultatmessig i de tre landene, sier Vangsnes.
Bedriftene de holder kurs for kan også være av flere ulike slag. De to partnerne ser at flere som tidligere ikke har vært særlig opptatt av salg, trenger og søker kompetanse i faget.
– Vi har jobbet ganske mye med klassiske servicebedrifter som nå også skal bli gode selgere. Vi henvender oss mest til bedriftsmarkedet, men vi har også laget en del kursvideoer for enkeltpersoner. Før vi begynner med et kurs prøver vi å danne oss et bilde av hvilken bedrift vi skal til. Hvordan tjener de for eksempel penger? Da blir temaene på kurset lagt opp etter hva vi tror er mest aktuelt. Det er selvfølgelig viktig at de som er på kurset føler at det er relevant, sier Bjørkhaug.
Finner salgstalenter
De to har lang erfaring fra salgsbransjen. De siste 20 årene har mye forandret seg, og også kursholderne selv læres stadig nye ting.
– Vi har jo kommet dit vi er, i tre forskjellige land, fordi vi har vært gode relasjonsbyggere. Salg handler om relasjoner, vi har hatt kontroll på hvem som er våre kontaktpersoner, og hvordan vi kan samarbeide med dem. Bedrifter i dag er bedre til å forankre kunnskapene som vi lærer bort i det som de driver med. Fra 2001 til i dag har vi vært i de fleste bransjer, og vi gjør oss mange erfaringer rundt hva som er nerven i de ulike, sier Vangsnes.
Salgskunnskap kan brukes på mange måter og i mange sitasjoner. Noe av det mest gledelige de gjør er å oppdage nye talenter.
– Vi ser absolutt at flere og flere har bruk for det vi lærer bort. Det er stort salgspotensial ute blant bedriftene, også blant de menneskene som ikke blir sett på som «den klassiske selgeren», sier Vangsnes.
– Vi jobber for eksempel mye med aktører innenfor hotellbransjen på konsernnivå, altså de store kjedene. Det de trePngte var å måle effekten av hva hver enkelt gjorde på jobb litt grundigere. Det skaper engasjement når de innser at de har en større evne til å påvirke kundene enn de i utgangspunktet tror. En hotellkjede vi jobber mye med har gått opp med om lag 20 millioner mer i omsetning på grunn av slike ting. Det aller morsomste med det vi gjør er at vi finner et salgstalent i en person som vedkommende ikke visste at var der. Det gir enorm glede, sier Bjørkhaug.
Fem mentale hindringer som man bør overkomme:
- Den største utfordringen er å ikke bli avkledd som selger. En kan raskt bli gjennomskuet dersom angsten for at kundene skal synes du er påtrengende blir for stor. Vær modig.
- Den største utfordringen er å ikke bli avkledd som selger. En kan raskt bli gjennomskuet dersom angsten for at kundene skal synes du er påtrengende blir for stor. Vær modig.
- Frykten for å bli avvist bør man jobbe for å bli kvitt. Mange synes det er ubehagelig å få avslag.
- Man skal ikke være en økonomisk rådgiver for kundene sine. De vet selv hva de kan gå med på. Det er ofte et hinder i starten at selgeren har laget seg et inntrykk av kundens budsjetter.
- Spør det selv hva du selv tenker om selgere. Da vil du nok se at fordommer og negative tanker ikke er det første som dukker opp. Mange er bekymret for hva kundene tror om dem.