Hector Rivas deler sine tanker om hvordan innhold kan bli en viktig del av markedsføringen hos B2B-aktører.

Slik kan innholdsmarkedsføring brukes effektivt innenfor B2B

Hector Rivas fra Mediabooster deler sitt syn på ulike former for markedsføring for B2B-aktører.

Publisert

Hector Rivas innehar stillingen som CEO i markedsføringsbyrået Mediabooster. En av formene for markedsføring som de jobber mye med er innholdsmarkedsføring.

Fenomenet er kanskje mest forbundet med B2C-markedsføring. Men nå begynner flere og flere B2B-aktører å se nytten av det.

– Innholdsmarkedsføring kan være en utrolig effektiv måte å bygge tillit og engasjere potensielle kunder på, i B2B-segmentet. Men det krever tålmodighet, en god forståelse av målgruppen din, og hvordan du kan levere verdifullt innhold som hjelper dem med å ta informerte kjøpsbeslutninger, sier Rivas til SALG24.

Klassisk innholdsmarkedsføring er ofte forbundet med tekst og bilder, og minner ofte om en vanlig nyhetssak. Rivas sier at mange nå har begynt å tenke utenfor denne boksen.

– Mange anvender fortsatt veldig statisk innhold i sin markedsføring. Bedrifter trenger derfor å tilpasse seg. Visuelt innhold som for eksempel video kan formidle budskapet og engasjere på en mye mer effektiv måte, spesielt når det kommer til å presentere komplekse ideer, tjenester eller statistikk.

Tilpasning

For å tilpasse sitt budskap best mulig er analyse av resultatene svært viktig. Dette kan mange B2B-markedsførere jobbe mer med, mener Rivas.

– Analysesporing er veldig viktig underveis i prosessen. Man legger ofte for lite arbeid i å analysere sin egen målgruppe og i å finne ut hvem som er den perfekte kunden for det du tilbyr. Dette må det brukes mye tid på. Å analysere målgruppen og måle resultatene av innholdsmarkedsføringen din for å forstå hva som fungerer og hva som ikke fungerer, vil hjelpe deg med å justere strategien din og forbedre resultatene over tid.

– Tenk mindre på hva du ønsker å selge, og mer på hva målgruppen din syns er interessant og engasjerende.

Mediaboosters søsterselskap, Roza Pixel, fronter seg selv som spesialister på video- og innholdsproduksjon.

– De har i løpet av de siste årene opplevd at etterspørselen etter innholdsmarkedsføring blir større blant B2B-selskaper, og at kjøpevanene har endret seg. Og nå er video den nye standarden, sier Rivas.

Stor forskjell på kvaliteten

Rivas har noen grunnleggende tips til de som ønsker å ta i bruk innholdsmarkedsføring i større og mer omfattende grad.

– Det er et stort gap mellom de som er virkelig gode og de som ikke vektlegger dette noe særlig. Det å satse på innholdsmarkedsføring krever tid, og det er ikke slik at resultatene kommer med en gang.

– Mitt første tips er å tørre å feile, og ha tålmodighet! Bruk gjerne korte videoer med undertekster, og utforske nye muligheter innen AR (utvidet virkelighet) og VR (kunstig virkelighet). Dette har et enormt utviklingspotensial som åpner for store muligheter.

– Tips nummer to er å gjøre noe lignende dersom du sender ut nyhetsbrev. Mange av disse er bygd opp på den tradisjonelle måten, med tekst og bilde. Bruk video i nyhetsbrevet, og gjerne inkluder noen som jobber hos deg i videoene. Det bygger troverdighet hos kundene.

– Ting som for eksempel nyhetsbrev, FAQ-sider og lignende er vanligvis veldig tradisjonelle og statiske. Bruk heller video så vil du øke klikkfrekvensen. Inkluder gjerne noen som jobber hos deg så øker også troverdighet.

Powered by Labrador CMS