Slik kan innholdsmarkedsføring brukes effektivt innenfor B2B
Hector Rivas fra Mediabooster deler sitt syn på ulike former for markedsføring for B2B-aktører.
Hector Rivas innehar stillingen som CEO i markedsføringsbyrået Mediabooster. En av formene for markedsføring som de jobber mye med er innholdsmarkedsføring.
Fenomenet er kanskje mest forbundet med B2C-markedsføring. Men nå begynner flere og flere B2B-aktører å se nytten av det.
– Innholdsmarkedsføring kan være en utrolig effektiv måte å bygge tillit og engasjere potensielle kunder på, i B2B-segmentet. Men det krever tålmodighet, en god forståelse av målgruppen din, og hvordan du kan levere verdifullt innhold som hjelper dem med å ta informerte kjøpsbeslutninger, sier Rivas til SALG24.
Klassisk innholdsmarkedsføring er ofte forbundet med tekst og bilder, og minner ofte om en vanlig nyhetssak. Rivas sier at mange nå har begynt å tenke utenfor denne boksen.
– Mange anvender fortsatt veldig statisk innhold i sin markedsføring. Bedrifter trenger derfor å tilpasse seg. Visuelt innhold som for eksempel video kan formidle budskapet og engasjere på en mye mer effektiv måte, spesielt når det kommer til å presentere komplekse ideer, tjenester eller statistikk.
Tilpasning
For å tilpasse sitt budskap best mulig er analyse av resultatene svært viktig. Dette kan mange B2B-markedsførere jobbe mer med, mener Rivas.
– Analysesporing er veldig viktig underveis i prosessen. Man legger ofte for lite arbeid i å analysere sin egen målgruppe og i å finne ut hvem som er den perfekte kunden for det du tilbyr. Dette må det brukes mye tid på. Å analysere målgruppen og måle resultatene av innholdsmarkedsføringen din for å forstå hva som fungerer og hva som ikke fungerer, vil hjelpe deg med å justere strategien din og forbedre resultatene over tid.
– Tenk mindre på hva du ønsker å selge, og mer på hva målgruppen din syns er interessant og engasjerende.
Mediaboosters søsterselskap, Roza Pixel, fronter seg selv som spesialister på video- og innholdsproduksjon.
– De har i løpet av de siste årene opplevd at etterspørselen etter innholdsmarkedsføring blir større blant B2B-selskaper, og at kjøpevanene har endret seg. Og nå er video den nye standarden, sier Rivas.
Stor forskjell på kvaliteten
Rivas har noen grunnleggende tips til de som ønsker å ta i bruk innholdsmarkedsføring i større og mer omfattende grad.
– Det er et stort gap mellom de som er virkelig gode og de som ikke vektlegger dette noe særlig. Det å satse på innholdsmarkedsføring krever tid, og det er ikke slik at resultatene kommer med en gang.
– Mitt første tips er å tørre å feile, og ha tålmodighet! Bruk gjerne korte videoer med undertekster, og utforske nye muligheter innen AR (utvidet virkelighet) og VR (kunstig virkelighet). Dette har et enormt utviklingspotensial som åpner for store muligheter.
– Tips nummer to er å gjøre noe lignende dersom du sender ut nyhetsbrev. Mange av disse er bygd opp på den tradisjonelle måten, med tekst og bilde. Bruk video i nyhetsbrevet, og gjerne inkluder noen som jobber hos deg i videoene. Det bygger troverdighet hos kundene.
– Ting som for eksempel nyhetsbrev, FAQ-sider og lignende er vanligvis veldig tradisjonelle og statiske. Bruk heller video så vil du øke klikkfrekvensen. Inkluder gjerne noen som jobber hos deg så øker også troverdighet.