Two vil forenkle B2B-salgsprosessen: – Det har lenge vært en flaskehals
Robert Udnesseter er salgssjef for Two, og jobber med å forenkle B2B-salg og flytte det over til enkle nettløsninger.
Fordelene med B2B-betalingsløsninger over nett kan være mange. Gründerne i Two startet konseptet etter egne erfaringer og utfordringer fra tidligere netthandel-virksomhet.
– Bedriftskunder ønsket å kjøpe på faktura, men med tunge interne prosesser var de ikke i stand til å håndtere den økende etterspørselen, sier salgssjef i Two, Robert Udnesseter, til SALG24.
Han forklarer at tradisjonell bedriftsonboarding fungerer på følgende måte:
– Kunden ønsker å handle på faktura, og blir dratt gjennom en søknadsprosess som gjerne er tid- og ressurskrevende. Innen B2B-salg har denne prosessen vært en flaskehals alt for lenge.
Dette ville Udnesseter og Two kvitte seg med ved å bruke nettbaserte løsninger. I tillegg nevner han at dette betyr at selgere som jobber mot bedriftsmarkedet må ta på seg en del kompetanse internt, ved å ansett folk som har kredittforståelse.
– Faktura er en risikovurdering som handler om selskapets pengeflyt. Two tilbyr en løsning der kjøper får riktige betingelser, og selger flytter risikoen for salget over på vår finansielle partner Aprila Bank. Dermed slipper bedriften å «leke bank», og håndtere risikovurdering på egenhånd.
Kjøp nå, betal senere
Ifølge Udnesseter kom mye av inspirasjonen for deres konsept fra Buy Now Pay Later (BNPL)-løsninger som Klarna og Afterpay, som tilbyr liknende tjenester for B2C-salg. Med B2B-løsninger over nett så fungerer det omtrent på samme måte som i en nettbutikk.
– Kundene som handler via Two går til «check-out» og velger oss som betalingsløsning. Vi gjør et selskapssøk i Brønnøysundregisteret og deretter en kredittsjekk. Da får kunden beskjed på under ett sekund om de er godkjent fra oss. Deretter blir kunden verifisert, forteller Udnesseter.
– Da har vi eliminert svindelrisikoen, og så flytter vi kredittrisikoen over til Aprila Bank. Det betyr at det ikke er selger som krever inn fordringen, det er det vi og våre finansielle partnere som tar på oss. Deretter havner alt automatisk i regnskapssystemet og kunden får faktura på e-post.
Kan skape 6,5 millioner jobber
Europakommisjonen tror at bedre B2B-betalingsløsninger vil kunne skape omtrent 6,5 millioner jobber i EU-sonen alene.
– Dette er en viktig visjon som ikke bare handler om å øke salg på nett, men også sørge for at bedrifter har bedre pengeflyt og kan overleve enklere. Det er snakk om folks levebrød – og klarer vi å optimalisere alle ledd i B2B-kjøpsprosessen forbedres også marginene.