Storeshop-laget.

Storeshop satser på det svenske markedet: – De er mye mer up to date på teknologien

Daglig leder Håkon Edland Egge syns svenskene ligger et steg foran nordmenn innen B2B-netthandel.

Publisert

Storeshop, som leverer B2B-netthandelsløsninger, satte seg et mål på å få inn 10 kunder når de startet pilotprosjektet mot det svenske markedet sommeren 2022. Innen jul hadde de nådd målet, men møtte på noen overraskende utfordringer underveis.

– Man skulle ikke tro det lå en barriere der, men språket betyr nok mer enn man tror, sier daglig leder Håkon Edland Egge til SALG24.

De to første månedene av Storeshops svenske satsing ble ledet av norske selgere, men ifølge Egge så førte det til «halvdårlig respons».

– Vi valgte derfor å gjøre et forsøk med svensktalende selgere gjennom Loyalty Nordic AB. Vi merket at når vi skiftet språket så kom salgene fort.

Til tross for den lille fartshumpen så har satsingen gått bra så langt, sier Egge. På mange måter føler han at det svenske markedet ligger foran Norge når det kommer til B2B-teknologi.

– De svenske grossistene er mye mere up to date på teknologien. De vet mer hva det handler om, og jeg føler de er mer klar over verdien av B2B-netthandel.

Han opplever det norske markedet som noe mer konservativt og må bruke mer tid på å overbevise kunder om hva B2B-netthandel kan gjøre for dem og hvilken verdi det kan gi.

– Det virker på meg at svenskene er hakket mer verdistyrte og er mer opptatt av hvordan dette kan skape mer omsetning, mens de norske er mer fokusert på kostnad.

Storeshop ble lansert i 2020 og hadde sitt første fulle driftsår i 2021. Inntektene har ifølge Egge tredoblet seg i både 2021 og 2022.

– Vi er veldig fornøyde med veksten og har åpenbart truffet en nisje i markedet, sier han.

Å fortsette å vokse er planen framover, men med måte.

– Det er viktig med kvalitet i alle ledd, så vi skal ikke skalere for fort. Jeg føler vi har et veldig kompetent team akkurat nå og vi vil fortsette å bygge deres kompetanse.

Selskapet har likevel sett på flere aktuelle land for videre ekspansjon, men vil for øyeblikket fokusere fullt på Norge og Sverige.

– Det er flere interessante land for oss, særlig i Norden, men vi har også sett på Nederland. Men det første halvåret her vil vi ha fullt fokus på Norge og Sverige. Det er nok kunder å ta av i disse markedene for å vokse enda mer.

Powered by Labrador CMS