Slik jobbet Equinor med sin troverdighet blant unge
– De unge er 100 prosent av fremtiden.
Når Equinor gjestet Techmarketings workshop på torsdag stod merkevarebygging og hvordan skape tillit blant sine viktigste målgrupper på agendaen.
For å bygge tillit blant unge om at Equinor tar klimakrisen på alvor lanserte de kampanjen «Den største testen».
Premisset bak denne miniserien er at fire unge mennesker får utfordre Equinors plan om netto nullutslipp innen 2050, kjent som omstillingsplanen. På veien får de lære om framtidens energiløsninger, sparre med fageksperter og til slutt utfordre Equinor-sjefen, Anders Opedal.
– De unge er 100 prosent av fremtiden. Skal vi ha det vi kaller for en «license to operate» framover så er vi nødt til å engasjere og kommunisere med denne målgruppen, sier markedsdirektør i Equinor, Anniken Haugen Jebsen.
– Vi hadde lyst til å invitere til dialog litt på disse unge deltakerne sine premisser, sier merkevareansvarlig i Equinor, Eline Omland.
Deltakerne ble plukket ut ved hjelp av både åpen og oppsøkende casting, og ble valgt på bakgrunn av utdannelse, kjønn, i tillegg til noen personlige kriterier – som interesse for klimakrisen.
Ikke overraskende så er det mange som roper «grønnvasking» når et selskap mest kjent for oljevirksomheten sin skal kommunisere at de tar klimakrisen på alvor. For å prøve å øke troverdigheten blant de mer skeptiske så var det viktig for Equinor å få inn noen kritiske stemmer.
– Det var veldig viktig for oss å ha med noen som var en tydelig talsperson som opponerte mot oss, slik at vi ikke kunne bli beskyldt for å være for snille med oss selv, sier Omland.
Et annet grep for å øke troverdigheten var å finne eksperter som deltakerne kunne få lære av, som snakket godt og enkelt – men som ikke pyntet på sannheten.
I tillegg til dette så har Equinor valgt å dele alt av dokumentasjon knyttet til kildemateriale, slik at alt av faktapåstander som er fremmet i serien er lett etterprøvbare. Hele intervjusegmenter, inkludert intervjuet med Opedal, ligger også ute.
– For å være tydelige på at det ikke er bare glansbildeversjonen dere får så har vi gitt folk mulighet til å ta et dypdykk inn i totaliteten, sier Haugen Jebsen.
Kampanjen kan godt sies å ha vært en suksess. Etter lanseringen av serien så opplever 39 prosent av dem som har sett serien i større grad enn tidligere at Equinor tar klima på alvor, ifølge Omland.