(f.v.) CCO Anders Gudmestad og CEO Kristian Algotsson Hauan i FIDL.

FIDL bruker spillteknologi for å forbedre kursing

Selskapet vil modernisere opplæringsstrategier i arbeidslivet. Målet er å gjøre kjedelig teori til gøy læring.

Publisert

– Det er mange aktører på kursmarkedet, men det er få som tar i bruk moderne læringsteknologi, sier CEO i FIDL Kristian Algotsson Hauan.

FIDL vil flytte det de beskriver som den tunge og kjedelige teoretiske delen av kurset vekk fra skolebenken og over til telefonen. Ved bruk av spillteknologi og spillpsykologi skal de sørge for å «hekte» de som tar kurset og gjøre det enklere å holde på motivasjonen.

– I stedet for å for eksempel ha tre timer med klasseromsundervisning og én time med praktisk trening, så kan du ta de tre timene hvor som helst. Om det skulle være på trikken eller på do, sier CCO Anders Gudmestad.

De trekker fram at spillselskap som holder på med underholdning har utarbeidet de beste måtene for å holde på folks oppmerksomhet ved bruk av psykologi, ved å trigge visse deler av hjernen.

– Tradisjonell læring henvender seg bare til den rasjonelle tenkende delen av hjernen. Men så har du også den emosjonelle delen, som tar for seg ting som flokkadferd, og reptilhjernen, som er den mer primitive «flykt eller kjemp» delen. Med spillpsykologi så kan du bruke alle disse mekanismene til din fordel og sørge for egenmotivert repetitiv læring, sier Hauan.

Stålfokus

Som eksempel bruker FIDL det stereotypiske bildet av en 14 år gammel gutt som gamer. Han får ikke til å konsentrere seg om husarbeid eller skolearbeid, men kan sitte i timevis foran skjermen. Han har serier som går på én skjerm, 15 stykker som snakker til han gjennom hodetelefonene og foreldre som går inn og ut av rommet. Likevel er han stålfokusert.

– Dette er eksempelet på det dårligste læringsmiljøet det er mulig å forestille seg, men spillpsykologien bak skjermen gjør at du hektes inn og blir der, forklarer Hauan.

– Vi tror ikke på én løsning på alt

– Vil man ikke gå glipp av den menneskelige interaksjonen med teknologibasert læring?

– All digital læring har ulempen med at det som kan skje av læringsmagi mellom instruktør og student blir borte. Vi bruker avatarer som har dialog med deg, som erstatter noe av det. I tillegg er vår del av profesjonskursene hovedsakelig å få inn den tunge teoretiske biten, så kommer den praktiske delen etterpå, sier Hauan.

Gudmestad og Hauan sier de er åpne for klasseromsundervisning og annen type læring der det er hensiktsmessig.

– Vi tror ikke på én løsning på alt, men det som kalles «blended learning». Vi tilbyr en pakke av læringsmekanismer som er tilpasset målgruppen vi jobber med, utdyper de.

– Folk er drittlei

FIDL selger sine tjenester både til privatkunder og bedriftskunder, og har jobbet særlig med bygg- og anleggsbransjen. De vil bevege seg bort fra abonnementsløsninger og ikke låse kundene fast til lange avtaler.

– Vi tror folk er drittlei abonnement. Vi vil få kunder til å kjøpe igjen fordi de er fornøyde, ikke på grunn av bindende avtaler, sier Gudmestad

Powered by Labrador CMS