Selskapet blødde penger i fem år uten å gi opp – nå tjener de millioner
Medeier og daglig leder i Safedrive, Magnus Wester, har endelig klart å skape lønnsomhet.
Magnus Wester er medeier og daglig leder i Safedrive AS, som selger enheter som varsler bilister om blant annet fartskontroller og farer langs veiene.
Ifølge selskapets årsregnskap, har Wester all grunn til å juble.
I 2019 endte inntektene på 14 millioner kroner, mens de i 2020 har solgt varslingssystemer for hele 51 millioner.
Driftsresultatet på 4,9 millioner viser at selskapet omsider har klart å skape lønnsomhet, etter å ha gått i minus hvert år siden oppstarten i 2016.
Hva har dere gjort for å skape disse resultatene?
– Vi har anskaffet en vesentlig større målgruppe, og det har vært kjempesuksess. Vi har gjort en transformasjon fra kun å ha fokus på fartskontroller og fotobokser, til å inkludere varsler om dyr og andre hindringer langs veibanen, opplyser Wester til Salg24.
I tillegg til dette, har de i løpet av 2020, også økt innsatsen i alle salgskanaler.
– Vi har tredoblet bemanningen ved salgssentrene i Namsos, Marbella og Gran Canaria. Så hemmeligheten er rett og slett at vi har utvidet med en rekke nye salgskanaler, og gitt full gass med nye ansettelser.
– Aggressiv markedsføring
Wester mener det er summen av alle salgskanalene som gjør at de selger så godt.
– Vi selger til alt fra små forhandlere til store kjeder. Hver dag står det i snitt femti selgere som tar noen tusen telefonsamtaler hver dag. Vi skiller oss ut på det med at vi har et eget in house callsenter som står for en så stor del av salget.
Tidligere i år inngikk Safedrive avtale med elektrokjeden Power, som nå selger trafikkvarsleren i alle sine 127 butikker i Norge.
Antakelsen om at det kunne ligge penger i konseptet, fikk gründeren allerede tidlig i 20-årene, da han startet selskapet SMS Radar AS.
– Vi var mange som varslet hverandre privat om kontroller i nærområdet. Jeg oppdaget at det var stor interesse, og så muligheten. Etterhvert fikk jeg satt det i system og koblet på en SMS-distributør, hvor vi tok betalt for hver melding vi sendte ut.
Wester forteller at de drev aggressiv markedsføring, og at de på et tidspunkt fikk to tusen nye kunder i døgnet, og omsatte for ti millioner i året.
– Etterhvert var det mange aktører som drev med det samme, og som kjøpte hverandre opp. I 2012 solgte jeg firmaet for noen millioner og reinvesterte i Safedrive.
I dag leverer de en GPS-dings, som starter automatisk når man setter seg inn i bilen.
– Fordelen med GPS, er at man ikke blir varslet hele døgnet, og at man unngår å motta varslinger som ikke er relevante for der du befinner deg.
Kritikk fra politiet
Varslingssystemet har imidlertid ikke bare høstet positiv respons. Særlig politiet har stilt seg kritisk, og mener at systemet undergraver deres arbeid langs norske landeveier.
– I starten var det en del motstand, men nå er det mindre. Vi ønsker ikke å motarbeide politiet, snarere tvert imot. Flere i politiet har etterhvert innrømmet at det er mange fordeler med Safedrive og dens preventive effekt, sier han og fortsetter:
– En ting er at vi sparer folk for bøter og prikker på sertifikatet, men tilbakemeldingene på at folk har unngått å kjøre på dyr, og at det har reddet potensielle ulykker betyr mye. Vi mener alvor når vi sier at vi har fokus på trafikksikkerhet, understreker han.
I tillegg til varslinger, tilbyr Safedrive en rekke garantier for å beskytte sjåføren.
– Vi har en fornøydgaranti, som betyr at kundene kan levere tilbake produktet dersom det ikke lever opp til forventningene. Vi har også en botgaranti, som innebærer at vi betaler boten for kunder som ikke har blitt varslet om fartskontrollen. Og den nyeste garantien går på at dersom man kjører på hjort og vilt uten å ha blitt varslet, så betaler vi egenandelen på forsikringen til kunden.
Hvor store kostnader disse garantiene utgjør på et år vil ikke Wester svare på.
– Hvordan ligger dere an i forhold til omsetning så langt i 2021?
– Vi klarer ikke en firedobling, men vi ligger an til å knuse topplinjen og bunnlinjen. Vi klarer å doble fjoråret, og passer nok hundre millioner i år, sier Wester.