Majken mener B2B-markedet undervurderer Tiktok
Majken Henæs Johansson mener Tiktok er en ubrukt gullgruve for employer branding og B2B-markedsføring.
– TikTok er en sær kanal, men den funker skikkelig bra hvis du får det til, sier Majken Henæs Johansson til SALG24.
De to områdene der hun ser det er lettest for de innen B2B å bemerke seg er innen employer branding og ekspertkontent, hvor du deler klipp for å utdanne seerne dine.
Når Johansson gikk inn i rollen som markedssjef for Ironstone startet hun en TikTok-konto for employer branding. Nå har kontoen snart nådd 1,5 millioner visninger.
TikTok er fremdeles en relativt ubrukt plattform innen B2B-markedsføring, men ifølge Johansson så har den et stort potensial.
– Det å bli eksponert er veldig viktig i markedsføring. I hvert fall hvis man jobber med produkter som er vanskelig å forstå, og er i et marked som er konkurransepreget.
Johansson jobber i IT-bransjen, hvor det er hard konkurranse i rekrutteringen av folk. For å portrettere arbeidsplassen som et bra sted å jobbe bruker Johansson hunden sin IO i videoene sine.
– En del av konkurransefortrinnet vårt på sikt er at vi klarer å rekruttere riktige personer. Derfor er employer branding viktig, slik at du klarer å vise frem arbeidsplassen på den måten.
– Du må ha en rød tråd
Det er ikke gitt at alle som begir seg ut på TikTok som en B2B-aktør vil se noen effekt. Johansson sier det er flere ting man må ha i bakhodet når man skal lage B2B-kontent på plattformen.
– Det som er viktig med TikTok generelt er at du må ha en rød tråd, men en bred rød tråd. Min røde tråd er hund på jobb, med intensjonen å vise fram arbeidsplassen vår som et koselig sted å jobbe. Da blir det ikke riktig å slenge inn en ekspertvideo på den brukeren.
Måten TikToks algoritme fungerer er at den tester ut videoen på en liten gruppe mennesker, for å så måle interaksjonen med innholdet før de eventuelt sprer den videre til en større gruppe.
– Hvis du pusher forskjellige ting blir algoritmen forvirret. Jeg ville ikke blandet menneske som står og forteller ting, ekspertgreia, med hundeinnhold. Da vil jeg heller bruke to forskjellige kontoer.
– Sitter B2B beslutningstakere på TikTok?
– Vår CEO ble kjent igjen fra TikTok på et møte, så jeg tror absolutt de er på plattformen. Mange tror det er en ung kanal med bare unger og dans, men den største brukergruppa i Norge er faktisk fra 24 til 35 år.
Trendsensitivt
For å lykkes med TikTok så mener Johansson du er nødt til å sette en person som liker og forstår plattformen til å drifte den.
– Du må ha en som er interessert og til stede på plattformen, som plukker opp ting fort. TikTok er veldig trendsensitivt så du må følge med. Du må vite hvilken musikk og trender som er relevant, og skru det til din måte å bruke TikTok på.
Man må være streng med hvor lange videoer man legger ut på plattformen. Folk på TikTok vil ikke bruke mye tid på samme innhold, sier Johansson.
– De fleste har ikke lyst til å se en video på ett minutt eller 30 sekunder. Når du lager en video må du tenke «må denne sekvensen være to sekunder eller kan den være 1,1?».
Og selvfølgelig må man være konsistent.
– Du kan ha flaks én gang, men ikke over tid, avslutter Johansson.