Årets selger i Schibsted: – Denne prisen henger høyt
Stian Aalykke har flere års erfaring innenfor mediesalg. Tidligere denne måneden hanket han inn en prestisjetung pris.
Stian Aalykke ble utpekt til årets selger i Schibsted under en intern kåring tidligere i april.
Kampanje omtale saken først.
Totalt jobber rundt 200 selgere i mediekonsernet, som blant annet eier avisene Aftenposten, VG, E24 og Stavanger Aftenblad.
– Jeg har jobbet med salg i mediebransjen i 16 år, så jeg begynner å ha en del erfaring og kompetanse i bagasjen, sier Aalykke til SALG24.
En grundig prosess
Alle Schibsteds selgere er delt inn i ulike avdelinger. Mange jobber i Oslo, men mange er også på forskjellige salgskontorer i andre deler av landet.
Hver avdeling nominerer sin kandidat. Til slutt er fire selgere med til «finalen». I tillegg til årets selger kårer de også blant annet årets team og årets leder.
– Denne prisen henger høyt, så det var moro å vinne den.
Aalykke vet hva som skal til for å lande en avtale. I tillegg har han gode medarbeidere og en god salgskultur rundt seg, ifølge han selv.
– Mye handler om å lytte til kunden og gjøre en god behovsanalyse. Vi kan også bygge tillit overfor en kunde ved å tydeliggjøre at vi i Schibsted har levert på akkurat det de etterspør tidligere, sier han.
Annonsesalget
Flere aktører i mediebransjen gjennomgår nå tøffe tider. For mange er det vanskeligere å selge annonser, men Aalykke og Schibsted-selgerne holder stand.
– Vi kjenner på det i form av at man måler mer og mer effekt. En skal kunne dokumentere om noe har fungert etter at en kampanje er kjørt.
– Jeg jobber ikke så mye med kampanjer som går på merkevarebygging, men mer med konvertering fra annonser hos for eksempel nettbutikker som vi samarbeider med. Da er det de harde tallenes tale.
Med en god portefølje er det også mulig å opprettholde salget i litt tyngre tider, påpeker Aalykke.
– Så lenge man kan bevise effekten av det en selger, er ikke dette et vanskelig marked. Dersom vi selger til kunder som er i samme bransje kan vi også referere til det når vi prøver oss på nye salg. Da viser vi at vi kjenner bransjen og målgruppene deres, sier han.