Martin Da Veiga mener dette får toppselgere til å forlate bedriften
Martin Da Veiga lister opp fem grunner til at de beste selgerne forlater bedriften sin. Det siste punktet har blitt særlig viktig for ham.
Hva er det som gjør at selgere velger å forlate bedriften sin til fordel for en annen, og hvilke feller bør salgsledere unngå for å ta vare på sine største talenter? Dette forsøker Da Veiga å gi svar på.
1. Sjef, ikke leder
Da Veiga mener overordnede som ikke går foran som et godt eksempel og ber deg gjøre ting de ikke gjør selv, kan være en viktig medvirkende faktor som får selgere til å bytte arbeidsplass. De som ikke leder med handling, men bare gir ordre.
– Det er mange som jobber under sjefer og ikke ledere. Jeg har selvfølgelig full forståelse for at du som leder ikke alltid kan være til stede på «gulvet», men den beste måten folk lærer er hvis du går fram og viser de. Da får du en helt annen form for respekt og innflytelse hos de du skal inspirere, sier han.
2. «Micromanaging»
En annen felle ledere kan gå i er å blande seg for mye inn i det selgerne holder på med. Da Veiga nevner at mange sjefer kan være litt for «på» og ender opp med å detaljstyre alt.
– Det gjør at selgerne hele tiden føler på negativ stress. Det kan fort føles ubehagelig at sjefen din hele tiden skal ha en overdreven kontroll på det du driver med, og hele tiden holder på å puste deg i nakken.
Da Veiga mener at selgere vil kunne flykte fra arbeidsplassen hvis de ikke gis rom og tid til å kunne feile på en trygg måte.
3. Lønnsmuligheter
At det ikke er gode nok inntjeningsmuligheter der selgerne jobber fører ofte til at de finner seg jobb et annet sted. I en bransje som salg, hvor det ofte opereres med bonusordninger og mållønn, vil de ansatte naturligvis ha muligheten til å få noe igjen for at de presterer i jobben sin.
– Alt handler selvfølgelig ikke bare om penger, men man må være realistisk og forstå at en toppresterende selger ønsker å ha gode nok inntjeningsmuligheter i bedriften sin. Folk gidder ikke å jobbe bare for å jobbe.
4. Dårlig fleksibilitet
Da Veiga tror at hvis man hele tiden må være begrenset til ett sted vil skremme bort de beste selgerne. Han trekker fram at mange av de ønsker en form for frihet og fleksibilitet.
– Så lenge du leverer det du skal så bør det være rom for fleksibilitet. At de har frihet under ansvar.
5. Personlig utvikling
Ifølge Da Veiga er det alt for lite fokus på personlig utvikling innen salgsbransjen. Ting som emosjonell mestring og mental trening blir satt til side for det salgstekniske. Han forteller at det gis masse oppmerksomhet til å lære hvordan å «close» et salg eller fremføre en salgspitch, men omtrent ingenting til sin egen personlige mentale mestring.
– Dette er jævlig viktig å ta tak i for å prestere etter dine beste evner. 80 prosent av det som trengs for å operere på toppnivå er mental mestring. Det har lenge vært tabu å snakke om følelser i næringslivet, men det er mennesker du jobber med – de har følelser. Folk tror salgsjobben bare handler om transaksjoner og penger