Salgssjef Thomas Favang.

Easee fortsetter suksesseventyret: Sikter mot to milliarder i inntekter i år

Siden selskapet ble etablert har grafene kun pekt oppover. Nå ekspanderer de til enda et Europeisk land.

Publisert

Easee endte på 1,4 milliarder i driftsinntekter i 2021. De har i skrivende stund allerede passert milliarden, og sikter på å lande på to milliarder i inntekter i år.

Selskapet, som tilbyr ladeløsninger for elbil, har opplevd en enorm vekst siden det ble etablert i 2018. De har gått fra tre til over 250 ansatte på fire år og eksporterer til totalt 17 europeiske land.

Salgssjef i Easee, Thomas Favang, lister opp teknologien deres og timingen som grunner til suksessen.

– Elbilmarkedet har utviklet seg i et jevnt tempo. Vi kom på et tidspunkt hvor det var et must for det norske strømnettet at befolkningen brukte det på en mer fleksibel måte, sier han til SALG24 og legger til at statlige insentiver for å bytte til elektrisk i Europa har bidratt mye.

– I Sverige for eksempel, hvis du installerer en lader så får du dekt halvparten av totalkostnaden av staten. I Danmark kan du få 1,1 kroner per kilowatt tilbake. Sånne typer ting har en effekt.

Ekspanderer

Favang tror at slike insentiver kommer til å dukke opp i flere land framover, noe som vil bidra enda mer til veksten. Selskapet har foreløpig salgskontorer i Norge, Storbritannia, Tyskland og Nederland, og er også i prosessen av å ansette folk til et nytt kontor i Frankrike.

– Hovedsakelig er det ekspandering i Europa som er målet framover, men vi ønsker å bli et globalt selskap.

Salgssjefen mener deres salgsstrategi og organisering også har mye å si for veksten de opplever.

– En stor felle med å bygge et salgsteam er å ha selgerne jobbe med både nysalg og eksisterende portefølje samtidig.

Han forklarer at i Easee har de eget personell som jobber med å ta vare på kunder og de som har kontakt med nye.

– Her får folk muligheten til å bli best på sitt felt, i stedet for å bli OK på mange.

I et forsøk på å forsterke lagfølelsen operer ikke selskapet med noen bonusordninger basert på salg, men har heller en flat lønnsstruktur.

– Jeg føler vi jobber mer for hverandre og teamet, i stedet for egen lommebok.

Fleksibel hverdag

Easee sier at deres kjernestrategi er «folk og kultur». Favang forklarer strategien med at de har «fokus på å respektere at det er mange forskjellige personligheter» i selskapet. Det vil si at de tilbyr en fleksibel arbeidshverdag for sine ansatte.

– Det er ikke alle som liker å være på kontoret klokken syv på morgenen. Vi vil at folk jobber på den måten som passer de best, og at de skal ha muligheten til å finne sin egen vei til målet.

Salgsteamet består av 18 ansatte i Norge, og er totalt 40-50 fordelt på resten av kontorene.

Til slutt nevner Favang strategiske valg av partnere som et viktig moment i deres suksesshistorie.

– Vi trenger ikke nødvendigvis være partnere med alt som kryper og går, men velger heller de vi ser vi kan vokse med. Vi prøver å ikke sette oss selv i en situasjon hvor vi blir konkurrenter med våre egne partnere, sier han

Powered by Labrador CMS