Helene nektet å tro at hun var nominert til gjev pris
– Det kom helt klart som en stor overraskelse.
Helene Sande har jobbet som strategisk kundeansvarlig i Schibsted i snart fem år. Nå er hun en av fem nominerte som kan stikke av med tittelen «Norges beste medieselger».
– Jeg hadde ikke fått beskjed om at jeg var nominert. Det var en kollega som viste meg artikkelen hvor det stod at jeg var en av kandidatene, og det kom helt klart som en stor overraskelse, sier Sande til Salg24.
Jobbet strategisk over tid
Sande forteller at hun har jobbet tett med et knippe kunder over flere år, og antar at det er de og byråene som har nominert henne.
– Nominasjonen betyr veldig mye. Jeg tror det kommer som et resultat av at jeg har jobbet strategisk over tid, og at jeg har et hjerte for det jeg driver med. Jeg brenner virkelig for kunden og for at de skal oppnå sine mål.
– Hva hadde det betydd for deg å vinne denne prisen?
– Det er kanskje den gjeveste tittelen man kan vinne som selger. Da setter man navnet sitt på kartet, så det hadde vært stort.
– Hun forteller at den tette dialogen hun har med kundene gjør at hun får et mer helhetlig bilde av situasjonen kunden står ovenfor.
– Ved tettere involvering kan jeg også rådgi kunden på en bedre måte. Jeg har tidligere jobbet som hovedrådgiver, og har god kjennskap til samspillet mellom de ulike kanalene. På den måten har jeg en større forståelse av hvilke behov vi kan løse sett i sammenheng med den totale mediemiksen, sier hun.
– Følg med i timen
Hun beskriver seg selv om tilgjengelig, løsningsorientert og serviceinnstilt.
– Jeg er opptatt av å ha en åpen og ærlig dialog, som bidrar til at jeg også kan utfordre kundene mine i større grad. Jeg gir alltid innspill til hvordan kunden kan få mest mulig utbytte av investeringene sine; enten det gjelder optimalisering av plassering eller tilbakemeldinger rundt branding og det kreative.
Sande kaller seg selv for en analysenerd, og mener det er en viktig egenskap om man skal klare å rådgi kundene best mulig.
– Hva er dine beste tips til ferske selgere i bransjen?
– Vær deg selv og dyrk det du er god på, og brenner for. Det vil skinne gjennom. Man må alltid bry seg, og være nysgjerrig på kundens business. Still deg selv spørsmål om hva det er man skaper, og hva du selger. Vær åpen for å lære nye ting, slik at du vokser, sier hun og avslutter:
– Det skjer mye i denne bransjen, spesielt innenfor digitale medier. Så følg med i timen, slik at du hele tiden tilegner deg ny kunnskap.