Dette gjør gründerduoen for å unngå høy turn-over blant selgerne
AB Marketing har laget et eget akademi for selgerne, hvor de får en dypere forståelse av salg og psykologi, motivasjon, samt finansiell rådgiving.
I februar 2019 startet kameratene Bezhad Sorodi (23) og Andreas Burum (25), salgsbyrået AB Marketing.
Ambisjonene var tydelig. De ville skape en arbeidsplass for vinnere, for de som vil utvikle seg selv, og for de som ønsker finansiell stabilitet.
– Vi ansetter selgere og lærer de opp gjennom vår egen «skole»; AB Academy. Der får de en dypere forståelse av salg og psykologi, motivasjon, og finansiell rådgiving, forteller Sorodi til Salg24.
Gründerduoen er samstemt når de snakker om at tips i forhold til investering av penger kan være nyttig for unge selgere.
– Det er ingen hemmelighet at man kan tjene gode penger i salgsbransjen, og da er det om å gjøre å ikke brenne alt vekk på gaming og annet tull. De får mye penger i ung alder og da er det ikke alltid så lett å dy seg, det kan jeg selv bekrefte, sier Burum.
– Hvor har dere hentet kunnskapen til å drive et akademi fra?
– Vi har begge jobbet i salgsbransjen siden vi gikk ut fra videregående, og baserer det på egne erfaringer, og det vi har lært av tidligere sjefer. I tillegg leser vi relevante bøker om salg og psykologi, og bruker YouTube flittig. Der er det uendelig mye informasjon tilgjengelig, svarer Sorodi.
– Søkkrike på selgernes arbeid
I dag har de 22 ansatte fordelt på tre avdelinger i Oslo, Stavanger og Bergen.
– Den beryktede gjennomtrekken i salgsbransjen har vi enda tilgode å oppleve, og det tror vi er et resultat av de tiltakene vi har gjort med tanke på opplæring og ivaretakelse av de ansatte her hos oss, skyter Burum inn.
Kameratene mener det er urettferdig at selgere skal stå ute i regn og storm mens sjefene sitter på kontoret og gjør seg søkkrike på selgernes arbeid. Derfor har de valgt å skru opp lønnen til de ansatte, for å få et konkurransefortrinn i bransjen.
– Her tjener selgerne godt i forhold til det man kan forvente i bransjen. Men det bidrar også til at de ønsker å bli lengre. Ved å tilby gode lønnsvilkår føler de seg ivaretatt, og bryr seg mer genuint om firmaet. Ambisjonene våre er å bygge et salgssamfunn hvor selgerne får det de fortjener for arbeidet sitt, sier Sorodi.
Han ønsker ikke å gå i detalj om lønnsvilkårene til de ansatte, men kan forstå at mange eiere blir fristet til å ta ut mer penger til seg selv. Det mener han er en kortsiktig tankegang.
– Man kan tjene godt på at tre-fire selgere gjør det bra, men bygger du et samfunn hvor hundre stykker tjener veldig godt, vil du selv tjene mer etterhvert. Det gjelder å ha is i magen, og bygge videre på det som fungerer for å komme dit.
– Dessuten er det utrolig givende å kunne gi gode lønninger til folk. Det er en vanvittig god følelse å se at andre lykkes, og at man selv kan bidra til å gjøre andres liv bedre, tilføyer Burum.
– Hvem som helst kan lykkes
De legger imidlertid ikke skjul på at det å banke på dører og stå på stands i all salgs vær er en tøff jobb, uansett hvor sterk man er mentalt. Derfor sverger de til at det å ha en god nok grunn til å drive med det man gjør, er oppskriften til å lykkes og holde ut i bransjen.
– Det å ha konkurranseinnstinkt og en god grunn til å holde på med salg er helt avgjørende. Om det er personlig utvikling eller penger, så handler det om å ønske det så sterkt at du kommer deg på jobb, og husker på hvorfor du startet med dette når de tunge periodene kommer, mener Sorodi.
Når det er sagt, er de ganske sikker på at hvem som helst kan lykkes, uansett hvor man kommer fra.
– Alle kan klare dette. I AB Marketing har vi troen på at kommunikasjonen skal være tillitsbasert. Er du sliten en dag og ikke orker å gå ut i regnet og banke dører, så skal du føle at du kan gi beskjed. Alternativet er å komme med en dårlig unnskyldning, og da er det bedre at man sier det som det er, tar seg en fridag og kommer sterkere tilbake, sier Sorodi og avslutter:
– Det viktigste for oss er så skape en arbeidsplass hvor folk trives og gleder seg til å komme på jobb.