# direktør-praten
Han har jobbet med salg i 22 år – mener denne egenskapen er bransjens mest oppskrytte
Salgsdirektør Anders Sørensen, forteller om det han mener er den største misoppfatningen folk har av selgere.
I «Direktørpraten» stiller Salg24 en rekke direktører i salgsbransjen spørsmål om hvilke utfordringer de møter i arbeidshverdagen, ansvaret det innebærer å være direktør, og hva som skaper motivasjon.
Neste ut er salgsdirektør i Unilamp Norden AS, Anders Sørensen.
– Fortell om din tidligere erfaring.
– Etter videregående ble jeg elektriker, og har startet og drevet et elektrofirma i noen år. Siden har jeg jobbet som salgsingeniør i Glamox, og deretter som salgssjef i totalt 18 år, i Glamox. Nå har jeg vært salgsdirektør i 3,5 år i Unilamp Norden AS.
– Hvilket ansvar har du som salgsdirektør?
– Jeg har budsjettansvar, personalansvar, ansvar for lagerbeholdning, noe ansvar i forbindelse med innkjøp, og systemansvar for CRM. Firmaet er ikke så stort, så med 33 ansatte, blir jeg involvert i de fleste prosesser.
– Hvilke kvaliteter er de mest oppskrytte som selger?
– En god selger bør kunne selge hva som helst til hvem som helst.
– Hvilke kvaliteter er mest undervurdert som selger?
– Evnen til å tilegne seg kunnskap, tenke utenfor boksen, og se muligheter der andre ser utfordringer.
– Hva er den største misoppfatningen folk har av selgere?
– At de ikke trenger å være så kunnskapsrike. Selgere i dag må ta til seg masse kompetanse for å kunne utøve sitt yrke. Innen belysning som vi driver med, kreves det masse kunnskap fra selgerne.
– Hva er det mest krevende i din jobb?
– Hele tiden jakte på produktforbedringer får å kunne gi kunden et enda bedre tilbud. Redusere montasje-kost, og gi våre kunder en fordel sammenlignet med våre konkurrenter.
– Hva motiverer deg på jobb?
– At jeg hele tiden får mulighet til å benytte den kunnskapen jeg har opparbeidet meg gjennom 22 år, for å søke mer effektive løsninger for våre kunder. Både på produkt og produkt satt inn i en løsning som skal gi høy kvalitet, samtidig som det skal redusere tid, pris, og ikke minst reduserte driftskostnader for sluttkunden.
– Hva er det mest inspirerende salgsmøtet du har vært på? Hvorfor?
– Det salgsmøte hvor alle ble delt inn i mange grupper og fikk samme oppgave som skulle løses. Alle måtte tenke utenfor boksen, være kreative, og presentere sine løsninger på problemstillingen til slutt. Det avdekket at hvis man får lov til å tenke litt fritt, så kommer det mange flere gode og kreative løsninger.