Fire gull for DNB i MarTech Awards: Tok seieren for beste B2C-kampanje
Det ble stor grunn til jubel i DNB-leiren på årets MarTech Awards.
Torsdag var det duket for første MarTech Awards noensinne, hvor ANFOs jury delte ut priser for det de mener er årets beste arbeid innen markedsføring som kombinerer teknologi og kreativitet.
Det ble delt ut gull, sølv og bronse i åtte forskjellige kategorier, og de som stakk av med gull i kategorien B2C var DNB med sitt bidrag «Ditt økonomiske DNA», laget av POL, TRY og Motion Blur.
Ifølge juryen var dette deres soleklare favoritt av alle bidragene.
«Ved å tappe inn i det mest unike ved hver og en av oss, kombinert med utfordringer rundt sosiale forskjeller, oppnår de stor emosjonell appell. Det setter også gullstandarden for hva det vil si å foreta en verdiutveksling gjennom data», lyder begrunnelsen for gullvinneren.
– Vi er relativt avhengig av privatmarkedet, så det er klart at det å få en anerkjennelse på å ha truffet riktig, og at man snakker til folk på en måte som appellerer til de, er gull. Det er det vi lever av, sier Kristian Stensheim Blixhavn, forretningsanalytiker og produkteier i DNB, til SALG24.
Gullet for årets B2C-kampanje var det siste i rekken av fire for DNB, som også vant i kategoriene årets innovasjon, data-basert innsikt, og lojalitetsklubb. Blixhavn og Pia Svärd, leder i DNB, innrømmer at prisen for årets innovasjon henger høyest av de alle.
– Innovasjon står veldig sterkt, men vi er selvfølgelig storfornøyde med alle prisene vi har vunnet, sier Svärd.
– Jeg vil legge til at jeg jobber i det som het martech-avdelinga når vi startet å utvikle denne løsningen, så det er jo på en måte vår pris. Martech var der dette bodde, så det er en kul anerkjennelse for meg og hele teamet som har jobbet med dette, sier Blixhavn.
Kampanjens hensikt var å få flere til å se på sin personlige økonomi og innebærer å fylle ut en test som tar rundt 40 minutter. Det har vært stor respons på testen, og over 80 000 nordmenn har vært inne på DNBs sider og tatt den.
Sølv gikk til Easee sin «Elektrisk relevans», laget av TRY Opt, TRY og TRY Dig. I begrunnelsen sier juryen blant annet:
«Kategoriens sølvvinner er et prakteksempel på hvordan man kan ta i bruk teknologi for å illustrere og fremheve produktets kjerneegenskaper i budskapsutformingen. Smart bruk av data og kontekst i en brennhet periode vitner om et glimrende stykke markedsføring hvor teknologien får skinne – uten at det er overdrevent komplisert».
Tredjeplass og bronse gikk til «Urban Miner» fra Elkjøp og Minecraft, i samarbeid med Nord DDB Oslo, House Agency Filmproduksjon, BSmart 3D Animasjon, Xbox og Mojang Studios.
«Bronsevinneren illustrerer hvordan man kan ta i bruk allianser for å møte en målgruppe på deres premisser. I tillegg viser caset hvordan man kan ta ut et konsept i det digitale unverset, og hente ut resultat i det fysiske rom», sier juryen om Elkjøp og Minecraft.