P4 lanserer ny innsiktsportal for annonsører
Lanserer P4marked for å gi kunder og byråer innsikt i egne kampanjer.
P4-gruppen gjør det enklere enn noensinne å få innsikt og dokumentasjon på digitale reklamekampanjer i radio og podkast.
En ny online portal gir nå annonsører og mediebyråer kampanjeinnsikt i sanntid og lett tilgjengelige kampanjerapporter.
– Vi har alltid lagt stor vekt på god innsikt og dokumentasjon til annonsører, men rapporter har ofte vært hentet fra manuelle, interne systemer. Nå har vi koblet infrastrukturen for annonselevering sammen med digitale innloggingsdata, og dermed er oppdaterte anonymiserte kampanjerapporter bare ett klikk unna, sier kommersiell direktør i P4-gruppen Terje Dagestad-Larsen.
Detaljert kampanjeinnsikt kan hentes ut ikke bare etter at kampanjen er ferdig, men også underveis i sanntid. Dette åpner helt nye muligheter for å optimalisere kampanjer og budskap underveis, og øker den dokumenterte effekten av radio og lyd.
I portalen p4marked.no kan både kjøpende kunder og mediebyråer få tilgang til et lukket område med direkte innsikt i sine aktiviteter på P4-gruppens plattformer.
Rapportene viser i tillegg til kampanjestatus også demografi på lytterne som er nådd, deres profil, hvilke kanaler og podkaster som er brukt, samt hva slags enhet og lyttesituasjon eksponeringen skjedde i.
– Den største nyvinningen, og det vi er mest stolte av, er at portalen også inneholder automatiserte effektrapporter og ROI-beregninger. Vi spør rett og slett systematisk et utvalg av de eksponerte hvordan de opplevde merkevaren som annonserte og sammenligner med en kontrollgruppe, og differansen er effekten kampanjen har gitt i målgruppen, såkalt «Brand Lift», sier Dagestad-Larsen.
Den nye portalen er en del av P4-gruppens digitale annonsetilbud for målrettede, datadrevne lydannonser i radiostrømmer og podkast.
– Med veksten P4 nå ser i digital lyd er det viktig å være det ledende huset for dokumentert lydannonsering både på kringkasting og på digitale plattformer i Norge. Det er en naturlig utvikling å tilby annonserører et sammenhengende økosystem med selvbetjeningsløsninger, og vi planlegger flere tjenester som dette i tiden som kommer, avslutter Dagestad-Larsen.