Bjarte Lyssand fra CustomerTrends

Skal ha nordens første studie av B2B-kundeservice

CustomerTrends og SuperOffice går sammen for å undersøke kundeservice i B2B-segmentet. – Vi ser at bedriftskundene er i endring.

Publisert

I samarbeid med SuperOffice skal konsulenthuset CustomerTrends i gang med en europeisk studie av kundeservice for bedrifter.

Det er første gang en slik studie gjennomføres i Norden.

Teknologien har utviklet seg

Prosjektleder Bjarte Lyssand fra CustomerTrends forteller til Salg24 at de ble kontaktet av flere norske B2B-kundeservice-enheter som ønsket seg en studie for dem.

–Men vi så at det ikke var så mange bedrifter i Norge, og vi fant ikke et økonomisk grunnlag, så planen ble lagt på is. Men så kom vi i prat med SuperOffice som kunne tenkt seg å gjøre en slik studie, så da valgte vi å utvide og gjøre det til en europeisk undersøkelse, sier han.

Lyssand legger til at det som gjør en studie spennende, er teknologien.

– I B2C-segmentet har teknologien utviklet seg mye. Chat og skriftlig kommunikasjon har tatt mye av trafikken. Det blir interessant å se hvordan det er innenfor B2B. Vi vet at en av de store tingene i det segmentet er å ha en kontaktperson til kundene, sier han og legger til:

– En megatrend i B2C er også selvbetjening og apper. Det er drevet av at konsumenter ønsker en mer sømløs opplevelse. Er det det samme blant bedrifter? Og er det ulike bransjer som skiller seg ut, spør han.

Norge er ofte raske

Lyssand forteller at han tidligere har hatt ansvar for B2C og B2B-selskaper tidligere.

– Vi ser at bedriftskundene er i endring. Tidligere har det vært slik at B2B-selskaper ligger bak utviklingsmessig. Men nå er det nye, unge folk som kommer inn i bransjen, og de foretrekker ofte skriftlig, kortfattet kommunikasjon. Så dette blir kjempespennende, sier Lyssand.

Han legger til at han er spent på å se på forskjeller mellom land.

– Vi vet at Norge ofte er raske på å ta i bruk ny teknologi. Det blir spennende å se om det gjelder her også.

Rapporten skal være klar i løpet av første kvartal i 2023.

Powered by Labrador CMS