Goavas Norgessjef vet hvordan han skal bygge selskapet videre: – Jeg kaller dette de tre «pains» innenfor salg
Goava Norge jobber for å gjøre den tunge jobben enklere for B2B-selgere.
Kristoffer Johansen sitter på et kontor på Majorstua i Oslo. Selgeren fra Tønsberg er nå blitt Country Manager i Goava. Selskapet har sine røtter i Sverige, men er nå i gang med å etablere seg i Norge og Finland i tillegg.
– Det er en krevende oppgave. Tålmodighet og motivasjon er sentralt for å få dette til. Men jeg har god backing fra Stockholm, og det hjelper mye, sier Johansen til SALG24.
Goava er et verktøy for selgere, og spesielt de som jobber med B2B-salg. Som bruker skal du enkelt kunne finne ut hvem du bør kontakte for å lande avtaler raskere enn ellers.
– Goava skal fortelle deg hvilke selskap som passer til det du tilbyr, og spesifikt hvem i det selskapet du bør forsøke å snakke med. Verktøyet gir deg mange svar og ledetråder, som for eksempel strukturert data om selskapers omsetning, antall ansatte og ikke minst den ustrukturerte dataen som vi henter fra blant annet selskapets nettsider som vi ved hjelp av kunstig intelligens kan flette sammen for å gi anbefaling om bedrifter som er en god match.
«Drittjobben»
I Goava får hver bedrift en «score» som indikerer hvor bra de passer for din bedrift. Johansen forteller at de ønsker å hjelpe bedrifter på spesielt tre områder.
– Jeg kaller dette de tre «pains» innenfor salg. Først skal du finne ut hvem som er rett type kunde for deg og kontakte disse, altså prospektering. Det kan ta veldig lang tid. Deretter er det research. Du bør finne ut hva som skjer i den gjeldende bedriften og om noe er nytt.
– Til slutt skal vi dekke området som handler om CRM og behandling av data. Mange selgere river seg i håret hver dag fordi de må fylle inn det manuelt.
Skal nå ut
Johansen har med årene blitt en erfaren selger. Han har selvtillit, og mener han kjenner det norske B2B-markedet godt.
De første seks månedene jobbet han helt alene i Norge. Fra nyttår fikk han med seg Aleksander Berg som Sales Representative.
– Om ett år håper jeg at vi har triplet kundestokken vår her i Norge. Også håper jeg at vi har firedoblet antallet ansatte.
Akkurat nå har de om lag 20 kunder i Norge. Det er både små, mellomstore og store bedrifter.
– Men vi vil vokse smart, og bygge sten for sten. Kundeporteføljen og organisasjonen Goava må bli gradvis mer og mer kjent for B2B-aktører i Norge.
Enento Group, som også eier Proff.no, gikk inn som investor i Goava i 2021. Dette har sikret dem tilgang til uvurderlige mengder data.
– Jeg ser ingen grunn til at vi ikke kan vokse her slik som vi har gjort i Sverige. Selv om mange kanskje er litt trege til å ta i bruk noe nytt i Norge, tror jeg flere og flere vil se nytten av det.