Jysk tjener milliarder på privatmarkedet – nå satser de stort på bedriftskunder
B2B- manager, Ronen Bahar, tror Jysk har stort potensial når det gjelder satsingen på bedriftskunder.
Allerede i 1992 begynte Jysk å selge varer inn mot bedriftsmarkedet. I Norge, Sverige og Danmark har det vært b2b- team i over 25 år, men det var først i 2019 at hovedkontoret i Danmark rettet oppmerksomheten mot b2b-salg, og ansatte en egen b2b-direktør som skal være ansvarlig for satsingen i flere land.
I løpet av tre år har Jysk utvidet salget til bedrifter, drastisk. I 2019 hadde de fire b2b-avdelinger og 15 medarbeidere. I dag teller interiørkjeden elleve b2b-avdelinger og mer enn 50 medarbeidere som jobber med satsingen daglig.
I Norge er det Ronen Bahar som er b2b-manager, og sammen med fire konsulenter tar de imot innkommende samtaler, driver oppsøkende salg, og online korrespondanse med bedriftskunder.
– Vi har til samen 104 butikker i Norge, og i hver butikk har vi mellom fem og ti bedriftskunder daglig. Min primære oppgave er å jobbe med alle butikkansatte og gjøre de kjent med fordelene vi kan tilby bedriftskundene, forteller Bahar til Salg24.
Dråpe i havet
Flere av butikkene skal ha vært skeptisk til satsingen i begynnelsen. I 2019 var det bare 42 av butikkene som ville sette et mål de mente var realistisk å oppnå med tanke på b2b-satsingen.
– Det ikke vits å tvinge butikkene til å sette seg et mål. Men vi ser at de som gjorde det, solgte mye bedre enn de som ikke gjorde det. I 2020 ville alle være med på satsingen, og det har gitt resultater.
I 2019 hadde b2b- salget i Norge en omsetning på 66,6 millioner kroner, mens de i 2020 omsatte for 73,6 millioner. I 2021 har de nådd hele 91,5 millioner kroner.
– Siden 2019 har vi ikke hatt en eneste måned hvor vi ikke solgte mer enn fjoråret, så vi ser potensialet av satsingen, bekrefter Bahar.
Likevel påpeker han at det er en liten dråpe i havet, da Jysk har en total omsetning på 2,8 milliarder kroner.
Selv om det ikke er en offisiell stilling i Jysk, har noen butikker en egen b2b-ansvarlig som følger opp bedriftskundene i butikken.
– Hvis noen kjøper 15 puter og dyner, så skjønner man at de handler til en bedrift. Så vi jobber med å lære de ansatte å identifisere b2b-kundene, og registrere dem i et system. På den måten kan vi jobbe videre med mersalg.
Fokusperiode
Mandag startet Jysk det de kaller en fokusperiode på b2b-salget.
– Det er første gang vi gjør dette, så nå har vi i tillegg til annonsering på hjemmesiden, sendt ut to millioner kundeaviser, hvor vi har spandert sju sider på informasjon om b2b-satsingen. Vi skal også tilby en rabattordning for innkjøpskjedene våre, sier han og avslutter:
– Målet er at vi i løpet av fokusperioden som skal vare i to uker, skal klare å få 150 prosent nysignerte kunder, samt en økt omsetning på 25 prosent, sier den engasjerte b2b-manageren.