CEO i Komplett Group, Lars Olav Olaussen.

Komplett Group øker B2B-inntektene: Opplever lavere etterspørsel

Senvirkninger fra pandemien og lavere etterspørsel preger B2B-segmentet til selskapet.

Publisert

Tirsdag la Komplett Group frem kvartalstallene for tredje kvartal.

Selskapet kan melde om en vekst i inntekter på over en milliard, fra 2,7 milliarder kroner til 3,7 milliarder.

For B2B-segmentet til selskapet utgjør inntektene 416 millioner kroner, opp fra 400 millioner i samme periode i fjor.

Ironstone er konsolidert inn i regnskapet per 1. september 2021 og sto for 34 millioner kroner av omsetningen i kvartalet, mot 7 millioner kroner i samme periode 2021.

– B2B-segmentet har opplevd lavere etterspørsel fra mindre bedrifter i SMB-segmentet, som viser lignende oppførsel som forbrukere i B2C-segmentet. Dette hadde en negativ innvirkning på inntektsveksten for B2B-segmentet, skriver selskapet i kvartalsrapporten.

Selskapet er fortsatt påvirket av forsyningsproblemer etter Covid-19-nedstenginger i Kina, og spesielt knyttet til Apple-produkter.

Bruttoresultatet endte på 67 millioner kroner i tredje kvartal, mot 68 millioner kroner i fjor.

Ironstone sto for 8 millioner kroner av bruttoresultatet i kvartalet, mot 2 millioner kroner i 1. september - 31. oktober 2021.

Samlede driftskostnader i kvartalet var 42 millioner kroner mot 33 millioner kroner i samme kvartal i 2021. Driftskostnadene i forhold til driftsinntektene økte til 10,1 prosent i kvartalet mot 8,2 prosent i samme kvartal i 2021.

– Uten Ironstone ville driftskostnadsprosenten vært 8,1 prosent, noe som tilsier et stabilt nivå på driftskostnadene i forhold til driftsinntektene fra i fjor, skriver selskapet.

Powered by Labrador CMS