Folk reiser lengre enn nødvendig for å handle på denne REMA 1000-butikken
– Det er utrolig kjekt å se at kundene følger etter oss.
12. august åpnet en splitter ny REMA 1000 butikk på Bjølsen.
Kjøpmann Kent Windahl har tidligere drevet REMA-butikken på Fredensborg, men har nå tatt med seg det han omtaler som «vinnerteamet» videre for å starte et nytt kapittel på Bjølsen.
– 09:30 på åpningsdagen var det ikke et menneske å se utenfor butikken. Jeg lot døren stå åpen. Et kvarter seinere ramlet det inn med folk. Hundre goodiebager ble revet bort på et blunk. Åpningen har vært over all forventning, forteller han til Salg24.
Nå har flere av de gamle kundene tatt turen helt fra Fredensborg for å handle matvarer hos staben som har flyttet til Bjølsen.
– Det er utrolig kjekt å se at kundene følger etter oss, men hvor mange som blir reelle stamkunder her blir spennende å se.
Norges hyggeligste kassamann
Hva har dere gjort for å få så trofaste kunder?
– Vi prøver å skille oss ut ved å være litt annerledes. Dagligvarebutikker er ganske like og kjedelige. Vi behandler alle kunder som gjester, og tilbakemeldingene har vært at kunden opplever en hyggelig atmosfære. At de føler seg sett. Flere slår gjerne av en prat med oss når de er innom.
Det er ikke hvem som helst kunden blir møtt av i kassen. Victor Stange ble kåret til Norges hyggeligste kassamann i 2020.
– Victor slet med sosial angst og turde så vidt å møte blikket til kunden da han begynte å sitte i kassen hos oss. Nå er han kåret til Norges hyggeligste kassamann. Det sier litt om den reisen han har hatt.
På fornavn med kundene
Stange har ifølge Whindahl en egen evne til å huske navnet på alle kundene som er innom.
– Victor var på fornavn med alle de faste kundene våre, og nå har han begynt å spørre om navnet til folk her oppe også. Noen blir litt paff, men det er utrolig hyggelig å bli husket neste gang du kommer innom. Victor er virkelig med på å dra opp stemningen i butikken, skryter kjøpmannen.
Noe han har lært av å jobbe i butikk er å plassere rett menneske på rett plass.
– Det er fantastisk mange flinke medarbeidere her, og jeg sammenligner det ofte med et fotballag. Først må du finne det riktige laget, og så må de plasseres der de skinner mest. Nøkkelen er å ha riktig medarbeider på rett plass.