– Vi selgere er gale
Bjørn Aas jobber som salgskonsulent i Victoria AS i Kristiansand. Som selger kan man komme langt ved å vise litt personlighet, mener han.
Victoria AS er leverandør av arbeidsklær og verneutstyr, og har ulike bedrifter som kunder.
Den 6. janaur la Bjørn Aas ut et innlegg på LinkedIn der han skrev om «kalde salg». Dette innebærer at man for eksempel ringer opp mulige kunder som i utgangspunktet ikke er salgskvalifiserte.
Flere har diskutert muligheten for at denne formen for salg er utdøende, og Aas skriver i sitt innlegg at noe med det han liker med salgsyrket er nettopp denne usikkerheten og uforutsigbarheten i arbeidshverdagen.
– Nei, jeg tror ikke den utfordrende dimensjonen ved å være selger forsvinner dersom kalde telefoner dør ut. Hvis det forsvinner, så kommer noe nytt. Det er veien man er på. Man har sosiale medier, som LinkedIn, Facebook og Instagram, og det er mye enklere å gjøre research på sine kunder enn tidligere. Dette gjør også at kundene i større grad kommer til deg, så selve salgsprosessen blir kanskje litt snudd på i noen tilfeller. Men jeg tror alltid at telefonen vil være ens viktigste verktøy som selger, sier Aas.
Likevel understreker han at det å gjøre en grundig bakgrunnssjekk av kundene før man kontakter dem er blitt mer vanlig. Ofte er det også kundene som i større grad kontakter selgeren. Da gjelder det å gjøre inntrykk, mener han.
– Det å vær en god selger handler i stor grad om å skille seg ut i mengden. Hvis man har gjort god research i forkant, så vet man hvem man ringer til, og hva firmaet som denne personen for eksempel jobber for driver med. Da kan du stille spørsmål som du kanskje vet svaret på, men dette er ofte en god ting for å få praten til å gå. I min jobb har jeg mine kunder som jeg følger opp. Men det er et beintøft marked, så jeg må prøve å være han hyggelige og blide sørlendingen.
– Ikke riktig skrudd sammen
Personlighet og det å by på seg selv er viktig, nettopp for å skille seg ut. Aas har noen råd for hvordan man gjør dette best mulig.
– Jeg kan ikke gi bort hele suksessoppskriften, ler han
– Men det viktigste ligger i ordet research. Jo mer jeg vet om den jeg skal prate med, jo bedre forberedt er jeg.
I tillegg kan det å omfavne utfordringene som oppstår være en nøkkelegenskap. Da kan man se ting fra litt andre perspektiver, og kanskje øker det motivasjonen.
– Vi selgere er gale. Jeg tror ikke det finnes en eneste selger i verden som er riktig skrudd sammen. Vi forhandler og diskuterer hver dag med folk vi ikke kjenner. Det er som å holde på med ungene sine hjemme. Men jeg synes nettopp det uforutsigbare er det som er gøy med yrket mitt. Jeg aner jo ikke om jeg ringer til riktig person. Den som sitter i andre enden kan ha en ufattelig dårlig dag, og da må jeg i så fall forsøke å lese vedkommende over telefonen. Det kan være veldig vanskelig å snu humøret til en som man ikke kjenner i det hele tatt.
Noe annet Aas liker med salgsjobben er at det ikke finnes noe klart svar på hvordan man skal opptre. Dermed er det gode muligheter til å opparbeide seg en egen måte å være på.
– Jeg tenker at det ikke finnes noen fasit på den jobben vi gjør som selgere. Det finnes en haug med foredragsholdere, og mange mener at de har fasiten. Men salg handler også veldig mye om personlighet. En selger må kunne by på seg selv. Litt som jeg prøver på LinkedIn. Vær litt uhøytidelig og vis deg litt fram.