Etter to rekordår er det bråstopp for netthandelen
Netthandleskonsern spår omsetningsfall.
Brandsdal Group var blant de som tjente store penger under pandemien. I 2020 hadde netthandelskonsernet en omsetning på 1,3 milliarder korner, som var en økning på svimlende 400 millioner kroner fra året før.
I fjor omsatte de for 1,45 milliarder kroner. Det skriver Dagens Næringsliv.
I følge toppsjef Kolbjørn Ertzeid, er de forberedt på at inntektene skal ned i år, men at omsetningen fortsatt vil være 40 prosent høyere enn i «normalåret» 2019.
– Hvis du hadde spurt netthandelsselskaper i 2019 om de hadde vært fornøyd med denne omsetningen i 2022, ville de fleste sagt «ja, selvfølgelig». De fleste av oss er blitt litt fartsblinde, sier Ertzeid til Dagens Næringsliv.
Han påpeker at bransjen rammes av marginpress, og at mange leverandører skrur opp prisene. Økte innkjøpspriser resulterer også i høyere priser ut mot kundene.
Brandsdal Group betsår av Blivakker, Cocopanda og Netthandelen.no.
– Vi ser at forbrukerne vegrer seg for å kjøpe mer kapitalintensive produkter, som for eksempel hagemøbler som koster 10.000 kroner og mer. Folk har spart mye, men har kanskje bestemt seg for at de skal bruke pengene på ferie i stedet, sier han.