Schibsted kjøper seg inn i nytt tech-selskap: – Unikt konsept
Schibsted blir hovedeier i det svenske tech-selskapet Turnr.
Schibsted eCommerce & Distribution, majoritetseier i blant annet Helthjem og Morgenlevering, kjøper seg nå inn i det svenske tech-selskapet Turnr.
Den svenske start-upen, som har begynt å rulle i Sverige, skal nå tilgjengeliggjøres for kunder i Norge via Helthjem-nettverket.
– Vi heier på selskaper som tør å satse. Turnr har utviklet et unikt konsept som skal forenkle returer, samtidig som de ønsker å redusere miljøfotavtrykket. De har vist gode resultater til nå, og det blir utrolig spennende å utvikle videre, sier direktør i Schibsted eCommerce & Distribution, Cathrine Laksfoss, i en pressemelding.
Årlig leveres det ut over 100 millioner pakker i Norge som kommer via netthandel. Hvor andelen returer i fysiske butikker ligger på cirka 8 prosent, returneres rundt en av fire pakker kjøpt over nettet.
Flere undersøkelser viser at returnerte varer kan reise flere tusen kilometer på tvers av en rekke land på veien mot ny eier – med Turnr og Helthjem kan dette kuttes drastisk.
– Vi har allerede nettverket på plass, så nå ønsker vi å sette fart på det grønne skiftet i vår næring. Dette er bare begynnelsen på en rekke investeringer vi ønsker å gjøre for å bygge nye, mer bærekraftige netthandelsløsninger i det nordiske markedet, sier Laksfoss.
Turnr-plattformen vil fasiliteres via Helthjem-nettverket, som årlig leverer ut over 13 millioner netthandelspakker. Nesten to millioner sendinger gjøres mellom privatpersoner, og undersøkelser viser at 90 prosent benytter denne tjenesten til gjenbrukshandel.
– Vi er ekstremt stolte over at Schibsted er med på reisen mot en bedre fremtid. Deres uttalte bærekraftsarbeid, tidligere merittliste og vilje til innovasjon gjør dem til en viktig del av Turnrs arbeid for en enklere og mer bærekraftig retur, sier medgründer av det svenske oppstartsselskapet, Daniel Mattebo.