Interiørgigant og Klarna inngår nordisk samarbeid
– Det er viktig for Kid å jobbe med en partner som er opptatt av å sette kunden i fokus og som utvikler tjenester basert på kundens behov.
I løpet av våren og høsten har interiørkjeden Kid utviklet helt nye nettbutikker i Norge, Sverige, Finland og Estland, og inngått et samarbeid med Klarna som sin betalings- og shoppingløsning på nett.
Ifølge en global rapport Klarna gjennomførte i løpet av tredje kvartal i år, oppga hele 38 prosent nordmenn at de hadde handlet i fysisk butikk i kategorien hus og hage.
I mars var den tilsvarende andelen 15 prosent. Samtidig har også andelen som oppgir at de har handlet på nett, økt fra 12 til 13 prosent.
– For Kid er en god og sømløs kundeopplevelse i alle kanaler viktig. Mange av våre kunder gjør research på nett, før de velger hvilken kanal de handler i. Vi har stor tro på at vi med en ny og felles e-com plattform vil gi kundene våre en enda bedre kundereise. Vi er glade for at Klarna blir med som en viktig partner for å optimere reisen ytterligere, sier digital sjef i Kid, Cathrine Løken i en pressemelding.
I tredje kvartal økte nettsalget med 13 prosent totalt for interiørkjeden, sammenlignet med samme kvartal i fjor. Kid omsatte for 751 millioner kroner i tredje kvartal. Det er en økning på 3 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
– Selvsagt er det slik at mange har ønsket seg tilbake i de fysiske butikkene for å kunne se, ta og føle på alt fra gardiner til sengetøy. Samtidig har muligheten til å handle på nett blitt både smidigere og enda mer inspirerende i løpet av pandemiperioden, sier Norgessjef i Klarna, Geir Østby.
Klarnas globale rapport viser også at hele 24 prosent nordmenn hadde foretrukket å betale for sine kjøp med en «kjøp først - betal senere»-løsning innenfor hus- og hagekategorien dersom dette hadde vært tilgjengelig.
63 prosent foretrekker denne løsningen for å få muligheten til å klemme og kjenne på produktet før de kjøper. Bare 5 prosent oppgir at de benytter seg av «kjøp først – betal senere» for å slippe å betale med en gang.
– Det er viktig for Kid å jobbe med en partner som er opptatt av å sette kunden i fokus og som utvikler tjenester basert på kundens behov. Vi opplever at Klarna gjør nettopp det, og vi gleder oss til å jobbe tett samarbeid i tiden som kommer, sier Løken.