Satser i Norden: – Det er stort behov for vår kompetanse
Norske Consort satser nå på en nordisk profil, og etablerer seg også i Sverige.
Consort profilerer seg som et litt annerledes callsenter i Norge.
Kompetanseheving og delingskultur har vært viktig å jobbe for internt i selskapet, forteller Erlend Solum Ledang, som er salgsdirektør. De operer også med fast lønn til sine kundekonsulenter, og dette er noe av det som de mener gjør dem attraktive å jobbe for, også i andre nordiske land.
– Vår måte å jobbe på og våre kompetanseområder er det et stort behov for i resten av Norden også. I dag har vi flere samarbeid med nordiske selskap, som vi operer i mot det norske markedet. Disse selskapene har de samme behovene i hele Norden, og da er det naturlig for oss etter elleve år satsing i Norge å legge til rette for at vi kan bli en nordisk partner og dekke flere behov for våre samarbeidspartnere, sier Ledang.
Han legger også vekt på pandemiens påvirkning på bransjen. Det økende tempoet i teknologisk utvikling har hatt mye å si for hvordan landskapet har formet seg.
– Covid-19 har tvunget fram en digitaliseringsprosess i de fleste bransjer, og vi erfarer at verden blir stadig mindre. Alle arbeidsplasser har blitt effektivisert med videomøter som preferert møtekanal, og i Consort har dette vært en daglig arbeidsrutine lenge før pandemien også. Nå når alle bedrifter har en digital møtestruktur gjør det timingen for etablering i Norden perfekt, da vi effektivt kan komme i dialog med nye samarbeidspartnere, sier Ledang.
I tillegg tilpasser de seg forholdene og reglene som gjelder i andre land.
– Det er behov for flere språk og konsulenter med tilhørighet i de ulike land, og for å møte de ulike lovgivningskravene våre utenlandske oppdragsgivere er underlagt, gjør vi oss tilgjengelige også der geografisk, som i Norden nå i første omgang.
Etablerer seg i Göteborg
Consort holder allerede til i Trondheim og Oslo. Når de nå skulle flytte seg over til Sverige, falt valget på Göteborg. Det er det flere grunner til.
– Vi har valgt Göteborg som lokasjon for avdelingen fordi våre undersøkelser viser at det her skal være mulig å rekruttere mange gode kundekonsulenter som snakker de ulike nordiske språkene. I tillegg er det en relativt stor by som gjør det enkelt å reise fra eller til ved behov og geografisk sett kun tre timer med bil fra Oslo.
Consort jobber mye mot bank- og finansmarkedet og forsikringsbransjen i Norge. De ønsker også å etablere seg innenfor disse bransjene i resten av Norden.
– Som et salgs- og kundesenter som skiller seg ut i bransjen kan vi med vår arbeidsmetodikk også kunne bistå mange andre bransjer med proaktive aktiviteter for å skape nye forretningsområder og økt kundetilfredshet, sier Ledang.
Har lagt grunnlaget
Før oppstarten i Sverige har de allerede inngått avtaler og lagt fundamentet for å komme i gang, forteller Ledang.
– Ambisjonen videre er store, men vi skal ta det i riktig tempo, og tilegne oss nok kunnskap og kompetanse inn til avdelingen i Göteborg før vi etter hvert vil kunne ha det samme tjenestespekteret i Norden som vi i dag har i Norge. Det viktigste i 2021 blir å rekruttere inn dyktige kundekonsulenter og komme i gang med vår første samarbeidspartner, 2022 blir året hvor vi satser på å utvide porteføljen i Sverige, og starter planleggingen for å komme i gang med flere aktiviteter mot Finland og Danmark.
Det å skape god samhandling og en felles kultur på tvers av de ulike kontorene er noe av det Ledang ser på som mest spennende. Samtidig understreker han at dette blir en krevende prosess.
– Som etablert aktør i Norge, med et godt rennommé innenfor bransjene vi jobber mot, blir kanskje en av de viktigste og mest spennende utfordringene i årene framover, å sy sammen ulike kulturer og nasjonaliteter til å jobbe for samme sak, i en forent selskapskultur. Det skal bli utrolig gøy, avslutter han.